Skilskjølen og Valldalsås (21.04.2020)

Written by Bamse (Gunnar W. Nilsson) GSM

Ascents Skauguttleiråsen (276m) 21.04.2020 12:26
Skilskjølen (309m) 21.04.2020 13:08
Valldalsås (308m) 21.04.2020 14:36
Visits of other PBEs Oklungen P-plass (75m) 21.04.2020 10:48
Her starter stien.
Mange opplysningstavler langs stien.
Stien sikret med kjettingrekkverk.
Bra blåmerket sti.
Tok til venstre her.
Tok til høyre her til Skauguttleiren.
...og videre
Toppen er nådd.
Jettegryte.

Jeg var for ca 2 år siden på Valdalsås da den var høyest. Men side Skipskjølen har vokst litt siden da, så får en bare ta turen på nytt. Den gang gikk jeg fra Lille Skifjell parkeringsplass. Denne gangen tok jeg utgangspunkt fra Stussrød. Blåmerket god sti begynner ca 50 meter etter gården. Fulgte denne opp til grusve. Langs stien var det satt opp mange interessante opplysningstavler. Fulgte så grusveien et godt stykke hvor jeg tok av til venstre skiltet til Skauguttleiren. Passerte Limetjønn på sydsiden. Etter et stykke delte stien seg igjen. Her tok jeg opp til høyre. Fulgte blåmerket sti videre. Passerte et par jettegryter langs stien. Fortsatte forbi Skuguttleiren og tok en liten sving opp på Skauguttleiråsen. Deretter blåmerket sti opp til Skilskjølen. Fulgte dalsøkket og fjellveggen på venstre side nesten til endes. Kom til en liten blaumyr. Her gikk det en glenne opp til venstre. Fulgte dyretrakk opp skaret her og opp til toppen. Meget enkelt å komme opp her. Pause på toppen. Samme vei tilbake. Tok også en liten sving oppom Valldalsås før jeg fortsatte tilbake. Mye enklere å gå fra Oklungensida enn fra Lille Skifjell.