Ryssebotnrana med kryssing av Fjærlandsfjorden (20.04.2020)

Written by Hawkeye (Finn Olav Ulvund) GSM

Ascents Ryssebotnrana (1,604m) 20.04.2020

Etter en helgevakt på jobben i knallvær var jeg mer enn klar for å komme meg vekk, og til fjells. Dro fra jobben klokken 17.00, og møtte min trofaste fetter André i Fjærland senere på kvelden. Dagen etterpå kjørte vi til Jordal på østsiden av Fjærlandsfjorden, her blåste vi opp gummibåten min, før vi rodde over fjorden. Etter å ha fortøyd båten ved en liten brygge i Lidal, gikk vi til fots opp til Røysete. Trugene måtte riktignok på ved ca 400 moh. Etter en rast på Røysete, fortsatte vi på truger opp til Røyseteholten1280. Tidvis litt for bratt til å være helt komfortable mtp snøskred, men etter en risikovurdering fant vi en rute vi kunne gå god for. Videre var det plankekjøring opp til Ryssebotnrana 1604. Gikk samme rute ned igjen, og rodde tilbake. Hærlig tur i perfekt vær.

Da er vi i gang, André ror over Fjærlandsfjorden
Tilbakeblikk fra startsted
Utsikt over Fjorden
Vi passerte en gammel husmannsplass på vei opp
André skuer ut over et perverst snøskred som vi måtte krysse litt nedenfor Røysete
Snøskredet har maltraktert alt dens vei da det kom
Røysete

Fin tur det der! Dere savnet skia kanskje? Hehe

Sv: Husker denne

Written by Hawkeye 21.04.2020 08:29

Absolutt. Hadde jeg kjørt ned der med ski, så hadde det blitt det siste jeg hadde gjort, så savner ikke skia�