Slake 2000metre (18.04.2020)

Written by FuelEX9 (Jørgen Kalvå Flå) GSM

Start point Kvanndalsvollan (700m)
Ascents Hesthøe (2,021m) 18.04.2020
Nordøst for Sandgrovhøe (1,904m) 18.04.2020
Storivilen (2,068m) 18.04.2020

Kalasvær i fjellheimen.
Dro fra Rena fredag ettermiddag. Traff Erling, en kompis jeg møtte på en rasteplass ved veien ute i Leirdalen, langs fv 55. Han hadde vært på tur på fredagen og knekt et ski, så det ble retur på han lørdag. Da ble det solotur på meg. Helt greit det, for da får jeg det som jeg vil.

Så planen ble klar. Skulle starte fra Netosetre i Bøverdalen, gå på Storivilen og derfra hele rekka inkludert Hestbreapiggene med innlagt høy overnatting.

Så pakka med spade, sovepose, liggeunderlag og en liten brenner. Dro avgårde ca kl 0900 lørdag. gikk stort sett på blå swix transportetappen opp mot Storivilen. Kjente fort at det gikk trått. Kroppen var liksom ikke med. Sola stekte og jeg bevilget meg selv en lengre lunchpause på ca 1500moh noe SV for toppen. Lå i sola og slumra ca 1,5t til tider i bare bokseren. Helt vindstille er et sjeldent fenomen i høyfjellet. Like før toppen skjedde det jeg fryktet mest, noe jeg tror er en form for leddbåndsskade i kneet etter løping meldte seg på. Ikke overrasket over at den kom. Kan vel i etterpåklokskapens navn si at denne turen ble i tidligste laget uten for mye hvile siden skaden kom. Men men, jeg hadde jo med sovepose, så det ble en litt tidligere camp enn jeg på forhånd hadde håpet på. Men med en vanvittig bra utgangspunkt for morgendagen fra campen like under toppen på Moldulhøi på ca 2020moh kunne morgendagen bli bra på mange måter.

11-12t i posen under åpen himmel over den magiske 2000m grensa kan vel sies å være en suksessfaktor for turen uansett, selv om det skulle vise seg at jeg var nødt til å justere ambisjonene etter skrøpelig helse. En fin morgen, sola kom opp og varma godt selv om føret fortsatt var blåswix. Kjente umiddelbart at kneet ikke hadde fått nok restitusjon. Nådde lynkjapt samme metningspunkt som dagen før. Så jeg karra meg opp på Hesthøi før avgjørelsen var enkel for å skli ned til bilen og la Hestbreapiggene stå uten skispor fra meg for denne gangen.

Litt kjedelig å måtte redusere ambisjoner pga egen kropp når utgangspunktet og været var vanvittig bra, men det betyr jo bare at en må tilbake, og det er jo ikke feil det. Gleder meg til det.

Så blandet suksess kan en vel si. Å være i fjellet en solskinsdag på våren er uansett berikende for kropp og spesielt sinn.