Drømmedag på Holåtinder (20.04.2020)  6

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Nær Holåbreen (1,776m)
Endpoint Skjellom P-plass (521m)
Ascents Vestre Holåtinden (2,039m) 20.04.2020 10:43
Midtre Holåtinden (2,047m) 20.04.2020 11:52
Austre Holåtinden (2,043m) 20.04.2020 13:13

Våknet opp her oppe på ca 1920 moh...mellom Hestdalshøgde og Holåbreen. Natta kunne vært verre mht til søvn. Uthvilt var man ikke etter to dager på tøffe turer. Vi fikk ordnet oss en enkel frokost og med litt varmt drikke. Dagstursekker ble pakket med mye drikke og usunn mat...Været var eventyrlig godt. Litt kjølig før sola kom over fjellene, men varmet med en gang...og vitnet om at det ville bli en usedvanlig og sjelden dag på Holåbreen.

Alle var i topp humør og vi skled nedover mot Holåbreen som lå der som et uberørt teppe av hvitt gull. De fleste av oss valgte nå å gå med blå ekstra under skiene som fungerte topp på den relativt flate breen mot den vestre toppen. Dette ble et virkelig eventyr. Tror jeg må si at dette er en av mine flotteste turer noensinne!! Jeg har vært på en del turer nå. Vakkert, hvitt...uberørt. Supre snøforhold på breen og også fin snø å sette i spor på vei til alle tre toppene. Julia ble ikke med opp til Vestre da hun kun manglet Østre. Hun koste seg i vindstille og herlig varme mens vi andre gikk enkelt opp til Vesttoppen. Kjente kroppen var som en svamp som ropte etter væske. Cola som etterhvert ble tynnet ut med snø for å drøye lengst mulig. Selv hadde jeg nok kunne hatt med mer væske. Hva er vel bedre enn å åpne en kald cola når man igjen kommer ned til sekken?

Midtre var vel den mest "utfordrende" toppen med en litt utsatt flanke mot sørvest. Snøforholdene var imidlertid gode og alle følte seg rimelig trygge opp og ned. En heltt rå utsikt på alle tre toppene. Dette må bare oppleves. Har man ikke vært her,- så MÅ man bare hit. Jeg hadde vært på alle tre toppene for mange år siden, men her vil jeg tilbake en tredje gang. Drømmen min er en gang å få med yngstedatteren min Malin hit...hun som er interessert i fjell :)
Alt var innertier denne dagen. Føret tilbake over breen og turen ned tilbake til Skjellom seter var bare helt rå. Dette glemmer man aldri. Takker alle for en vanvittig flott tur og godt samarbeid.

Morgenstund har gull i munn

Ryggen opp mot Vesttoppen
Opp mot Vesttoppen
På Vesttoppen
På Midttoppen

Vesttoppen bakenfor

Ryggen opp til Midttoppen.