Kveldstur til Skårasalen (18.04.2020)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Skårasalen (1,542m) 18.04.2020
Visits of other PBEs Kvistaddalvegen (107m) 18.04.2020

Etter å ha klatra til topps på Fingeren tidligere på dagen var vi nå på vei ned Bondalen. Planen var i grunn Grøtdalstind, men vi observert noen svære skred fra veien så planen måtte endres. Vi endte ganske raskt på Skårasalen. Jeg har vært der en gang tidligere, men da i tåka og regn så en finværstur hadde gjort seg!

Vi kom omtrent halvveis opp Kvistaddalen før veien sa stopp og skia måtte på. Vi starta turen ganske nøyaktig klokka 6 og begynte på marsjen innover. Rent skikjøringsmessig var dette noe seint, men vi var gira på høydemetre og kveldssola. Finn valgte å snu på 700-800 moh mens jeg og Martin fortsatte mot toppen. Kroppen fungerte ganske bra og jeg kjente jeg hadde mulighet til å trøkke på litt. Bakken opp mot toppen virka i dag lenger en det begge kunne huske, men kom til slutt opp. Her var det topp sikt, kveldslys og minimalt med skyer som fratok oss noe som helst utsikt. Vi fikk i oss noe vann, spiste oreo og noe sjokolade før vi reiv av fellene og begynte på returen. I toppen var det tørr snø før den etter hvert ble fuktig. I skyggesida var godfølelsen borte med gjennomslagsskare og jeg endte med å kjøre fjellskitaktikk (Z-svinger) nedover fra omtrent 1100 til 850moh. Beina kjente hardkjøret og med det føret + dårlig teknikk akkumulerte jeg melkesyre raskt, det tok dermed sin tid nedover her! Vel nede var det bare å skli ned siste rest til bilen hvor smågodtet lå å venta. Fra parkeringa kjørte vi til Sæbø hvor dagen ble avslutta med bading, badstue og bespisning før alle fant bagasjerommet på hver sin bil og sovnet stille inn. For en dag det hadde vært! Og som vi konkluderte med på vei opp: "Antall kalorier brukt i løpet av en dag korrelerer sterkt med hvor bra en dag har vært"!

Langhornet ruger opp
Råna med sin slake topprygg