Til topps på Fingeren (18.04.2020)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Characteristic Alpine climbing
Ascents Fingeren (1,198m) 18.04.2020
Visits of other PBEs Standalhytta (396m) 18.04.2020
Standalsvatnet parkeringsplass (370m) 18.04.2020
Ved Fingeren (1,140m) 18.04.2020

Innbyggertallet på parkeringsplassen hadde økt fra to til tre over natta da Finn endelig hadde ankommet rundt klokka 1. Jeg hadde ikke merket noe og konkluderte dermed at natta hadde vært god! Småkald morgen i skyggen så vi kjørte opp til turstart for dagen hvor frokosten ble konsumert i sola. Planen i dag var Sylen, men med Fingeren som plan B.
Vi passerte Standalhytta og begynte på motbakken etter en artig brokryssing. Varme forhold og svetten fikk renne bra i dag! I det vi nærma oss Sylen ble det en lenger prat om føre og faretegn. Vi var komfortable med å gå opp mot Sylen nå, men noe usikker på hvordan det ville utvikle seg utover dagen. Det ville jo fort vekk ta noen gode timer å komme seg opp og ned av Sylen. Dette var tross alt første dagen med stekende sol på en liten evighet, så vanskelig å forutse utviklinga i snøen. I tillegg var det et par fonner og en diger ”soppformasjon” av snø som vi måtte krysse under. Vi endte med å legge Sylen på is og gå for Fingeren isteden, her ville toppstøtet skje utenfor solsteiken.

Frokost i morgensola. Fingeren og Sylen kan sees oppe til høyre
Sætretindane beskues
På vei opp med Sylen i siktet

I skaret ble det lunsj, dilemmadiskutering og utstyrsforberedelser. Jeg når ikke Finn og Martin til knærne når det kommer til klatreerfaring, spesielt ikke under vinterforhold så dette ble en veldig lærerik erfaring for meg. Finn var gira på å lede og gjorde en strålende jobb oppover! Forholda var nydelige og øksene gled inn i gode plasseringer nesten overalt. Totalt endte det med 2 taulengder hvor siste standplass endte like under toppen. Jeg og Finn gikk de siste meterne opp på toppen mens Martin begynte å rigge rappell, og til vår store glede gikk det akkurat med en rappell ned til innsteget. Førsteprioritet hos alle tre nede ved sekken var å styrte noe vann, tørst!
Stegjerna ble bytta med ski og nedkjøringa kunne starte. Fine forhold i toppen og noe tyngre i bunn. Et stykk artig tur!

Fordeling av utstyr
Finn på jobb
Martin på jobb
Finn på jobb vol2

Tilbake på parkeringsplassen ble det en liten pause før vi kjørte til Ørsta for påfyll med mat. Her ble det en litt lenger lunsjpause på parkeringa til kiwi’en. Her fikk jeg trøkt i meg 1500 kalorier før vi kjørte mot Grøtdalstind som vi planla å ta som dagens andre tur. Når vi kjørte ned Bondalen så vi at det hadde gått svære skred ved ruta til Grøtdalstind. Dermed måtte vi komme opp med en plan b for andre gang i dag, i dette tilfellet ble det Kveldstur til Skårasalen!

Start date 18.04.2020 09:40
End date 18.04.2020 15:22

nice!

Written by kobbenes 30.04.2020 11:15

det såg gromt ut!

Sv: nice!

Written by gedded 01.05.2020 21:36

Ja, dette var ett stykk artig tur. Gøy å få brukt øksene litt, de har ikke akkurat fått kjørt seg mye i vinter!