Raundalsryggen (19.04.2020)  6

Written by elbow (Vegard Magnussen)

Ascents Horndalsnuten (1,461m) 19.04.2020
Olsskavlen (1,576m) 19.04.2020
Punkt ved Olsskavlen (1,572m) 19.04.2020
Seldalsnuten (1,548m) 19.04.2020
Skipadalsnuten (1,496m) 19.04.2020

Denne turen har stått høyt på to-do listen i flere år, men senvinter/vår-dager med kombinasjonen fint vær, fri og ingen familieplaner har vist seg å være en begrenset ressurs. Det var tydeligvis et hytteforbud som skulle til!

Jeg og nabo Marius kjørte fra Bergen litt over syv. Siden vi bare var to fristet det ikke å kjøre to biler, så vi tok isteden med oss sykler som vi satte fra oss på Voll, før vi kjørte ned igjen til Skiple. Siden vi var tidlig ute fikk vi plass like ved bommen og var klar til start rundt kvart på ti.

Horndalsnuten sett fra Horndalsbotnen

Første etappe gikk opp "normalveien" til Horndalsnuten via Horndalsbotnen. Det var fint føre opp til rundt 1200moh, hvor det begynte å bli temmelig hardt og skarete etter nattens lave temperaturer. Vi tok det ganske rolig og var oppe etter ca tre timer inkl. en 20-minutters matpause halvveis oppi lia.

På grunn av den harde snøen var vi på forhånd litt spent på den bratte ryggen opp mot Skipadalsnuten, men det viste seg å være uproblematisk å tråkke spor med randostøvlene, så stegjernene fikk bli i sekken. Dermed var topp nr 2 i boks etter drøyt fire timer. Fra Skipadalsnuten ble det litt staking bortover platået, før vi kunne cruise ned Mindebakken på fin soltint snø.

Upåklagelige forhold
En av dagens mange felle-
operasjoner
En av dagens mange felle- operasjoner

Videre greit opp til Seldalsnuten (etter ca fem og en halv time), og ned til Rastaklov på andre siden. Relativt bratt i første henget opp mot Olsskavlen, men det gikk fint å gå opp med skiene på. Fjerde og siste topp og det høyeste punktet på turen ble nådd etter knappe syv timer. Her var det for første gang i dag bra med folk.

Så var det klart for dagens høydepunkt; 1000m sammenhengende skikjøring ned igjen til syklene på Voll. Litt vaskebrett de første par hundre høydemetrene, før vi fant nydelig vårsnø i en småbratt linje ned mot Mysedalen.

På vei ned mot Mysedalen. Trollabotnen i bakgrunnen

Til slutt gjenstod bare sjarmøretappen de syv kilometrene ned igjen til Skiple, hvor vi ankom etter ganske nøyaktig 8 timer på tur. Dette var sesongens soleklare høydepunkt!