Kommunetoppen i Nes + 2 (19.04.2020)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Characteristic Cross-country skiing
Ascents Hallingnatten (1,314m) 19.04.2020 14:59
Trommenatten (1,174m) 19.04.2020 16:02
Høgelinatten (1,125m) 19.04.2020 17:34
Sjåfunatten (1,115m) 19.04.2020 18:22
Syningen (1,109m) 19.04.2020 18:46

Det ble også i dag en lang biltur for å dra på tur. Jeg hadde veldig slitne bein etter tre tunge skiturer, men det gikk heldigvis fint å gå, ikke bare én, men to turer til.

Tur 1: Hallingnatten og Trommenatten - 3 t 31 min - 22,6 km - 722 hm
Vi valgte felleski på første tur. Det var riktig valg i de oppkjørte løypene til Hallingnatten. Det var sugeføre i det flotte og varme været. Dette ble årets første skitur uten lue. Vi tok oss en god matpause ca. 1,5 km fra toppen. Flott utsikt og varde på toppen av Hallingnatten. På tilbaketuren gikk vi oppom nok en flott topp, Trommenatten.

En god pause i sola
På vei til Hallingnatten
Hallingnatten
På vei opp til Trommenatten

Tur 2: Høgelinatten og Sjåfunatten - 1 t 58 min - 6,5 km - 360 hm
På denne turen valgte vi å bruke grusskiene. Det ga litt dårlig feste i de oppkjørte løypene, men de valgte vi ikke å følge særlig lenge likevel. Det var fint å gå opp til Høgelinatten. Jeg valgte å sette fra meg skiene noen høydemeter fra toppen. Toppen ga veldig flott utsikt til Sjåfunatten. Det ble litt kronglete nedkjøring, med noen fall. Å komme seg opp til Sjåfunatten skulle vise seg å bli veldig kronglete. Det var råtten snø, flekkvis bart og litt tett skog, så vi brukte en del tid på å komme oss opp på denne toppen. Vel oppe hadde vi fin utsikt, og heldigvis ble veien videre lettere. Vi gikk oppom Syningen, og derfra fulgte vi alpinbakken tilbake til bilen.
En veldig flott dag i Nes med to fine og varierte turer.