Vealøsrunde (17.04.2020)

Written by Englepus (Cathrine Nyberg) GSM

Start point Skifjell (151m)
Endpoint Skifjell (159m)
Vealosstidele (433m) 17.04.2020 13:19
Lønnedalskollen utsikt (412m) 17.04.2020 14:33

Etterlengta langtur

Hadde lenge sikla på denne rundturen og særlig etter at jeg hadde gått Østre Vealøs tidligere i vinter og digget terreng og tur! Rune (Taxitheo (Rune Theodorsen)) var ikke så vanskelig å be og vi hadde smugkikka litt på tidligere tur, og staka ut samme kursen. Glad vi tok det i denne rekkefølga, da jeg tviler på om det hadde vært særlig behagelig å avslutta med grusveien opp til Vestre Vealøs og lang vei tilbake til bilen. Vi parkerte på Søndre Skifjell og like greit å gjøre unna toppen lengst unna først, så vi starta med Vestre Vealøs. Superbehagelig sti og strålende vær denne fredagsmorgenen.

Tårnet på Vestre Vealøs nærmer seg.
Topp nr 1 for dagen - Vestre Vealøs.

Tok et obligatorisk toppbilde før ferden fortsatte tilbake samme vei. Nå var det Østre Vealøs som stod for tur. Tok en lunsjpause på Gramsebu før selve oppstigninga til Østre Vealøs.

Lunsj i det fri!

Etter litt lunsj og avslapping i sola, var det bare å ta fatt på bakken opp til topp nr 2 for dagen.

Østre Vealøs med Vestre i bakgrunnen.
Topp nr 2 for dagen - Østre Vealøs.

Deretter bar det ned igjen samme vei til stien delte seg mot de to neste toppene. Hadde vel aldri tenkt på å ta oppom Lønnedalskollen dersom ikke mortenh (Morten Helgesen) hadde tipset om denne. Fant sånn noenlunde på kartet hvor det kunne lønne seg å ta av fra stien for å få med seg toppen. Knota ganske mye før vi fant en brukbar renne å komme oss opp i. Var lissom litt bratt og stengt overalt. Kom litt skeivt ut i forhold til toppen, men var ikke noe problem å ta seg over til utsiktspunktet og ta utgangspunkt derfra til toppunktet. Vi måtte le ganske godt når vi kom opp og fant både blå merker og en plakat om at toppen var en del av Siljan sin ti-topper i 2019! Vi hadde jo busha og snudd og styra ganske mye rundt for å komme oss opp lissom! Nå skal sant sies at når vi kikka på kartet, så lå den blåmerka stien ganske langt unna vår rute som skulle ende på Galten, så vi endte jo med å bushe samme veien ned igjen mer eller mindre! Og det er jo litt gøy å ikke bare gå på blåmerka stier også da!

Fin plakat med blåmerka sti!
Fint utsiktspunkt og bålplass på Lønnedalskollen.
Topp nr 3 for dagen - Lønnedalskollen (toppunkt med gigantisk varde!) ;)
Rune i kløfta på vei ned igjen fra Lønnedalskollen.

På dette tidspunktet begynte vi vel egentlig å bli både varme og svette, men en topp gjenstod, så var bare å ta fatt på stien videre! Ikke så veldig langt mellom de to siste toppene, så kom oss enkelt til topps her også.

Topp nr 4 for dagen - Galten.

Galten var forresten første toppen jeg gikk for 4 år siden når jeg fullførte ti-topper'n for aller første gang! Syns den var litt kjedelig den gang, og den har igrunn ikke blitt mer spennende med åra. Slitsom nedstigning etter en del kilometer og høydemeter i beina, men vi kom oss ned til grusveien og valgte å følge grusveien hele veien tilbake til parkeringa.

Dette var rett og slett en superdeilig tur å få tatt når planene om ski på fjellet gikk i vasken pga. Coronavirus og stengte hytter! Så alt i alt en veldig vellykket dag og tur, og en tur jeg gjerne går om igjen en annen gang også! Flott terreng, flotte topper, strålende vær og beste turselskapet man kan ønske seg <3