Blåkampen fra veien ovenfor Atensjøen (17.04.2020)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Rondeveien ved Atnlia (744m)
Endpoint samme (739m)
Ascents Blåkampen (1,621m) 17.04.2020 13:20

Flott vær, men truende skyer og byger i rask anmarsj. Startet ved fylkesveien, før bomveien opp i hyttefeltet, på ski og fast underlag.
Det begynner å bli en del bar-rabber nå, men fortsatt mye snø oppover i fjellet.
Oppover mot Blåkampen var det til tider bratt og jeg gled litt på fellene. Jeg valgte å ta av meg skia noen få meter mot toppen, og heller sparke meg tak oppover. Vel oppe ved varden kom gråværet og med det - flatt lys. :0(
Jeg rante retning Gravskardhøgda, da jeg bråstoppet i en mikroskavl på knappe 10 cm, knall hard og usynlig i det flate lyset. Jeg hadde ikke mye fart, men gikk på trynet og brystkassa så det sang. I brystlommene på jakken lå telefonen og gps'n. Det gjorde sabla vondt i et ribben og redselen for å ødelegge nært forestående turer, alt berammet, gjorde at jeg snudde istedenfor og fortsette.
Fin kjøring ned. Snøen nederst var nå småråtten og bar bare akkurat.

Veldig fint turterreng som nok får besøk igjen.

Rondane
Gravskardhøgda med byger på vei
Ned dalen
Rondane sett fra lengre oppe i lia
Atnsjøen med Muen i det fjern, som en liten sukkertopp.