Store Nipe (17.04.2020)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Store Nipe (369m) 17.04.2020 10:22
Utsikt fra toppunktet
Fint vær i dag også og hadde lyst på en lettgått tur før vi fortsatte beisingen. Kjørte til Fen og rett før bensinstasjoen kjørte vi opp veien som heter Bjørndalen. og fulgte denne opp til vanntårnet, der vi parkerte.
Parkering ved vanntårnet

Gikk opp stien og tok til høyre, rett opp i første stidele, ikke den brede "veien" til venstre. Den første delen av denne stien, etter hvert en gammel traktorvei, går det jamt oppover. Mange gamle traktorveier over alt her oppe. Gikk rundt en høyde, mulig en kan gå over den, men var fin traktorvei rundt. Ett sted streiket appen og vi var på vei på feil side av myren der. Kunne sikkrt gått over den, men gikk tilbake i krysset. Ta til høyre der Kristen peker i dette krysset (i en nedoverbakke).
Ta til høyre her

Videre ned til et kryss med en hvit refleksstake, her tar du inn på den gode stien som fører deg til toppen. Skremte opp en skikkelig stor tiur. Vet ikke hvem som ble mest skremt jeg, han eller jeg?
Ved dette merket tar du til venstre
I dette krysset står den hvite stolpen, ta til venstre her
På toppen er det postkasse og bok. Skrev oss in på en koronasikker måte. Spiste nisten vår der og satt litt og nøt solen, men en nordavind kom snikende bak oss og gjorde at vi ikke satt så lenge vi ønsket. Gikk ned igjen og kjørte hjem for å beise videre. Fin tur i variert terreng og med fint underlag.
Postkassen på Store Nipe

Appen streiket og vi gikk litt for tidlig til venstre i hakket. Kunne sikkert kommet over myren, men gikk tilbake til krysset der Kristen står og tok til høyre her. Sporet vårt ned igjen er en flott vei å gå.