Ribbein brist = Småtopper (07.05.2012)

Written by 19topper (Tor-Arne Paulsen) GSM

Varden i Sandefjord (106m) 07.05.2012
Vardås (90m) 07.05.2012
Vetan (100m) 07.05.2012

Myk start på uka, etter konfirmasjons helg og ribbein brist x 2:) (uten sammenheng forøvrig:-D )

Vi kjørte familie til flyplassen, og tenkte at det var en god mulighet for å starte på årets kommunetopper i Vestfold, som Tønsberg og Omegn Turistforening arrangerer (TOT). Etter formen, tenker jeg vi starter med de minste i dag.

På tur ut måtte vi jo innom noen andre små topper rundt forbi, bl.a de ekte kommunetoppene på Nøtterøy og Tjøme.

Slottsfjellet i Tønsberg 63 moh

Parkering nedenfor gangstien opp mot toppen. Kr 11,- for timen, så det ble vel 2-3 kroner før vi var nede igjen:) Det er flere stier opp til toppen. Kjedelig å tenke på at denne fortids stolthet har forfalt og blitt brent opp av Svenskene.

Vardås 90 moh

(TOT`s kommunetopp Nøtterøy)

Tidligere militært fort, med tilhørende "produkter", som nå er åpnet opp for sivilbefolkningen:)
Er en av TOT sine 14 kommunetopp punkter

Vetan 101 moh

(Vår herre`s Kommunetopp Nøtterøy;)

Denne toppen er fortsatt militært område. Dvs. att gjerder fortsatt rammer inn topp punktet. Nå er riktignok utsikten bedre på utsiden, siden det ikke har fått vokse like mye utenfor som på innsiden. Om du imidlertid ønsker å bestige toppen på innsiden, er dette ikke vanskelig. Du må bare ha ett lovbryter gen innabords. Noe vi alle har:) Vi er jo mennesker!!

Asfaltert vei helt opp. Bom nederst på veien. Rett ved bommen, går det også sti skrått opp til venstre, mot toppen.

Herkelås 78 moh

(TOT`s Kommunetopp Tjøme)

Denne toppen opplevde vi i fjord som den/det mest bebodde skogsområdet (hittil opplevd i Norge) iforhold til den lille skapningen: Flott! eller djevelens sendebud som vi også kaller den! Ila en liten halvtime, kunne vi plukke 60 stk av Sniff.
I år (selv om vi er 2 mnd tidligere ute) var resultatet på enda kortere tid, 47 stk. Dette i seg selv er en oppfordring til TOT om å flytte posten over til Holtekjæråsen Sydtoppen, som faktisk ER det høyeste punktet i/på Tjøme.

Men når vi er her, bruker vi sommerhyttene`s innkjøringer, som parkeringsplasser. Selvfølgelig bare de ubebodde.

Holtekjæråsen Sydtoppen 79 moh

(Vår herre`s Kommunetopp Tjøme;)

I linken over her ligger beskrivelse på tur fra både sør og nord siden av toppen.