På gamle og ubrukte stier i Solum (15.04.2020)

Written by vegardfj (Vegard Fjeld) GSM

Start point Voldsvegen (138m)
Characteristic Jogging
Ascents Apalsås (178m) 15.04.2020 08:35
Hvalskollen (166m) 15.04.2020 09:12
Visits of other PBEs Parkering Voldsveien (140m) 15.04.2020 07:58
Holtankollen p-lomme (119m) 15.04.2020 10:05

En siste tur i Solum for å sjekke ut stier og veier i forbindelse med oppdatering av turkart Skien Vest.

Området jeg sjekket ut i dag hadde jeg ingen forventninger om å finne noe særlig med godt brukte stier, da jeg ikke så for meg at dette var et spesielt turområde. Det er også i nærheten av flere gårder og gårdsveier. Jeg fikk rett i dette, ingen av stiene jeg tenkte å sjekke ut så ut til å være i bruk. Mye gjengrodd og nedfall langs disse gamle stiene.

Startet med Apalsås rett over hårnålssvingen på Voldsvegen. En sti rett ut fra svingen fortsatte et stykke under åsen, men stoppet. Jeg gikk så opp over toppen og registrerte den som PBE. Støyete her oppe, da det er et steinbrudd rett på nordsiden.

Deretter fulgte jeg en kjerrevei innover langs Hvalsbekken, med Hvalskollen som mål. Heller ikke denne særlig i bruk, og fant en gjengrodd sti som gikk et stykke oppover og så stoppet. Derfra måtte jeg klyve opp noen bratte fjellnabber for å komme opp på topplatået. Fint her. Litt bortenfor toppunktet står det en mast som er godt synlig når man kjører langs Voldsvegen. Gikk bort dit for å sjekke om det gikk sti/vei ned herfra. Fant en liten sti som gikk rett ned til gården Lia-Hvalen.

Derfra videre til innunder Liakollen der det var markert en sti opp mot bygdeborgen på tunga som stikker ut mot sør. Stien sluttet like brått som den begynte. Men hadde lyst til å sjekke ut bygdeborgen, så kom meg opp kløfta og fant bygdeborgen lett rett bortenfor der jeg kom opp.

Ganske sammenrast var den. Fulgte en sti derfra tilbake mot toppen av Liakollen. Den også forsvant litt, så ikke særlig i bruk den heller. Deretter bar det ned stien på østsiden av kollen og over til Holtanvegen. Nå var det blitt godt og varmt, så det ble en varm opplevelse å løpe bort til bilen på parkeringen på Voldsvegen.

Furuskogen på topplatået på Hvalskollen.
Masta på Hvalskollen.
Fra gårdsveien nede under Liakollen. Der oppe ligger bygdeborgen.
I solhellinga opp mot Liakollen var det masse blåveis og også en del hvitveis.