Seterkollane to stykk samt Dansaren (14.04.2020)

Written by siroho GSM

Ascents Seterkollane Nordøst (525m) 14.04.2020 13:13
Seterkollane (526m) 14.04.2020 13:57
Dansaren (523m) 14.04.2020 14:40
Høyeste punktet på Seterkollane skues i bakgrunnen

Seterkollane fra Opdalen

Mange har snakket om dette området, og i dag var målet å gå en rundtur der vi gikk innom et par av seterkollane og så avslutte med Dansaren.

Vi kjørte til Siljan og videre til Opdalen, tok av første til venstre, forbi bedehuset og videre over brua lengre framme. Ved Rød tok vi ned til venstre og parkerte på høyre side før bommen. Meget trangt der, så måtte presse bilen litt opp i lia for å få den ut av vegen, men har parkert her før, så dette går nok bra.

Vi fulgte veien innover og tok første til høyre. Etter å passert kraftlinjene så tok vi av til venstre bratt opp lia og følger traktorvegen skrått opp lia og videre innover. Fin traktorveg å gå på nå med lite vegetasjon. Blåveisen blomstret noe ekstremt på en del plasser oppover. Vi holdt oss langs bekken oppover, krysser under kraftlinjene igjen. Traktorvegen blir mer og mer utydelig og etter vi er i nedkant av åsen går det en sti oppover som følger kanten på en skrent. Grei i starten, men blir mer og mer vanskelig å følge. Stien ligger godt lokalisert på kartet, så vi fant greit fram. Etter en del stigning så følger vi sti ned i Kolledalen. Her er det preg av tømmerdrift og kraftlinjebygging. Mye nedfall og tydelig traktorveg.

Før vi kommer til Brantemyr så tar vi av en traktorveg til høyre. Det er snø her oppe, men hard og fin å gå på. Vi følger deretter åsryggen opp mot første Seterkolle. Det begynner å snø og litt tåke er det også, men fin temperatur å gå i. Det er litt bratt den siste kneika opp, men vi finner oss en dyretråkk opp og bestiger den runde kulen. Fint her oppe. Det er en stor stein på flata som vi definerer som høyeste punkt.

Så skulle vi videre mot høyeste punkt her oppe. Vi tok oss bratt ned i ei kløft, så rett opp igjen så over en litt flatere områder før vi sto ved foten av høyeste Seterkolle. Vi valgte å gå på skrå opp lia for der gikk et tråkk for så å sette kursen mot høyeste. Flatt her inne og noen snaue koller, trivelig turterreng.

Toppen var markert med ei lita røys. En liten stopp før vi satte kursen mot Dansaren. En orrhane hørtes nede på myrene, ikke så langt unne, men vi fikk ikke øye på den. For å komme bort til Dansaren måtte vi opp og ned noen daler, og det var fordel å lese kartet detaljert for å finne de beste opp og ned gangene. Så gikk det ikke så lenge før vi sto der. Tørt og vissen gress i dag, men her er det nok frodig på sommeren (og sikkert mye skaumenner). Vi tuslet nedover Dansaren til vi fant en ny kul som vi besteg.
En liten pause med utsikt over Opdalen og Skriua ble det også før vi tok beinvegen ned lia til vi kom inn på stien vi kom opp. Sola dukket litt opp så skiftende vær på denne turen. Greit å fin å gå her, litt snø her og der, men helt fin å gå på.

Vi kommer oss ned på stien og går samme veg tilbake til bilen. En liten sveip innom Røsstjenn (Rødstjern) gapahuken og rasteplass. Fint sted.

Utsikten begynner å bli bra på tur opp første lia
Noen fantastiske felt med blåveis
Begerlav
Første del av turen fin traktorveg å gå på
Stien veldig utydelig, men er mulig å finne ved å følge kartet nøye, en god del digre maurtuer på turen opp lia
Kolledalen
Pause før første Seterkolle. En som har gjennomskuet at det er leverpostei på brødskiva
Bratt opp på denne Seterkollen
Fint avrundet toppområde
Utsikt fra dalen vi kom opp på høyre, snø i lufta
Usikker på høyeste punkt. Tror denne steinen var høyest
Så bratt ned og bratt opp igjen
En liten fortopp til høyeste Seterkollane
Toppen på høyeste punkt
Høyeste
Toppområdet på høyeste Seterkollane, orrfugl kurret nede på myra
Glemte å ta bilde av høyeste på Dansaren, men det så nesten slik ut. Mye frodig gress her oppe.
En knause på Dansaren litt sørover
Utsikt for Skriua og Opdalen
Tilbake for å finne nedstigningen ned lia
Noen vil hoppe over bekken, mens andre bruker brua
En listen rast ved Rødstjenn før vi går tilbake til bilen
Fin sitteplass og gapahuk ved Rødstjenn