Leirvikfjellet + Øykvika (Flatanger 28/67) (12.04.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Like før brua over Skjellåa (35m)
Ascents Leirvikfjellet (224m) 12.04.2020

Kjørte mot Lauvsnes. Fra krysset Fv 766/Fv 6306 (Jøssundkrysset) kjørte jeg 20 km og passerte handelsstedet Jøssund . Etter Jøssund passerte jeg brua over Storelva og like før jeg kom til brua over Skjellåa går det en 1 km. lang bilvei til høyre til Dølin. Denne veien er privat og er stengt med kjetting. Det er mulig å parkere ved bommen. Fra veiens ende (snuplass) går det en gammel traktorvei helt til Øykvika. På tur mot Øykvika gikk jeg litt feil, men rettet meg opp og kom inn på traktorveien. Før veien begynner å gå ned mot Øykvika forlot jeg veien og gikk gjennom en gammel skog opp til toppen av Leirvikfjellet. Det er noen mosegrodde steiner på høyeste punkt. Jeg tror ikke dette er en meget besøkt topp. Flott utsikt mot Osheia og ut mot Jøssundøya og Lurahatten. På tur ned gikk jeg nedom den spennende Øykvika. Nede ved sjøen var det åpent beiteland. Det var en hytte i denne vika. Returnerte etter traktorveien tilbake. Yr hadde meldt stiv kuling i dag, men det var nesten vindstille.

Bilveien fra Fv 6306 mot Dølin var stengt med kjetting.
Veien mot Dølin
Jeg fulgte denne stien et stykke, men det er feil.
Eventyrskog opp mot toppen av Leirvikfjellet