Novatinden (27.07.2019)

Written by ingunnev (Ingunn Egeberg Vári)

Characteristic Alpine trip
Ascents Novatind (1,211m) 27.07.2019

Simon og Fredrik hadde prøvd seg på Novatinden et par år tidligere. De hadde snudd like under toppen, da de ikke hadde hatt med seg klatreutstyr. I klatreføreren for Narvik står Novatind beskrevet som grad 3-4. Der står det også at den naturlige anmarsjen, fra nord-øst, følger renna etter raset i 1936 (som skapte Novatinden). På "rekognoseringsturen" i 2017 gikk gutta opp fra sør, og de fant visstnok en relativ fin trasé.

Anmarsjen startet fra sørenden av Skoddebergvannet, nære Skoddeberghytta. Vi gikk noen hundre meter på grusvei, før man tar av på en sti nedover og innover mot Novadalen og Novafjellet. Ordentlig frodig og fin dal, og stien var tydelig og lett å følge. Rundt 300-400 moh kom vi over tregrensa. I denne delen av dalen fant vi noen stilige kalksteinshuler og -formasjoner som er dannet av bekkene gjennom dalen, og som er verdt en tur i seg selv.

Omtrent der stien krysset bekken tok via av fra stien, og tok sikte på noen gressbakker som kunne lede oss oppover mot Novatinden, som ruvet over oss. Her var det masse store steinblokker, sikkert masse flotte buldremuligheter.

Første delen av oppstigningen var veldig grei, var som om å gå på en bratt plen med litt stein her og der. Etterhvert ble det mindre og mindre plen, og mer og mer løs stein. For hvert steg skled jeg litt tilbake, det var en ubehagelig følelse. Det ble ikke bedre lengre opp, da det dukket opp flere små skrenter/klyvepartier som måtte forseres. Det er mulig det finnes flere og kanskje lettere veier opp, men vi fant i hvert fall noe som fungerte. Men jeg kjente jeg gruet meg til å måtte gå ned samme vei...

Fine gressbakker.

Snart var vi rett nedenfor selve tinden, i et bratt og goldt ørkenlandskap. Etter en ubehagelig travers på løst underlag, var det bare litt klyving på store steinblokker som gjensto før vi ankom innsteget for klatringa.

Fin utsikt, men ikke så fint underlag.

Selve klatringa besto av et ca 10 meter høyt sva. Relativt lett, men potensielt farlig om man faller på feil sted. Vi sikret med en kamkile, men det virket absolutt forsvarlig å soloere opp.
Uansett var det jommen godt å komme seg opp på toppen og få litt fast grunn under føttene igjen.

Simon leder opp svaet.

Vi rapellerte ned svaet (vi fant noen gamle rappellfester rundt en klemblokk, og testet de med backup med eget utstyr da førstemann rappellerte), det fristet ikke veldig å klatre ned. Resten av nedturen gikk greit, største utfordringen besto av å finne traséen vi hadde gått opp. Det føltes mer stabilt å gå nedover på løst underlag, kanskje fordi man får et større areal av foten i bakken samtidig, og man skal jo nedover uansett?

Det er langt ned til dalbunnen...

Vel nede ved Skoddebergvannet fant vi en liten strand ved stien, og tok oss en velfortjent dukkert etter en lang og varm og strabasiøs dag. Både dukkerten og turen kan anbefales!