Villingstadåsen (31.07.2019)

Written by Rnossum (Randi Nossum)

Ascents Villingstadåsen (356m) 31.07.2019

Vi kjørte fra hytta på Hvasser nordover langt E18 til avtaket for Oslofjordtunnelen. Her tok vi av til venstre i rundkjøring ved Gullhaug (rett før tunnel) og inn på privat vei til Haug Gård. Parkerte ved skilt «kjøring til skogen ikke tillatt». Herfra gikk vi opp til gården. Etter noen hundre meter traff vi eiers onkel (Per Haug), en svært hyggelig kar som informerte oss om at det bare var å følge skogsbilveien helt til toppen. Haug var lokalkjent i området og hadde restaurert Haugsetra som han benyttet hyppig bla. i forbindelse med elg- og rådyrjakt. Han fortale også at Bernt Anker Nilsen hadde benyttet hytta i forbindelse med jakt og at Anker Nilsen hadde fått laget gnistfangeren foran peisen med emblemet B - et anker - N. Haug lærte oss også om hjortelusflua; en lus med vinger som kunne være svært plagsom å bli kvitt. Både han og Tore hadde fått eksemplarer av arten på seg i løpet av dagen.
Fin tur til toppen og retur samme vei med rast og kaffeprat på Haugplassen, inkl. hyggelig prat med Per Haug.
6.8 km tur retur, 306 høydemetre, 2.14 t.