Brattefjell (29.07.2018)

Written by Rnossum (Randi Nossum)

Ascents Brattefjell (1,540m) 29.07.2018

Etter et flott opphold på Nutheim Gjestgiveri i Flatdal satte vi kursen mot Seljords kommunetopp. Vi kjørte til Sundbø og videre opp til bom før demningen i sørenden av Sandsetvatnet. Fin grusvei opp til demningen hvor vi kom inn på tydelig sti tilrettelagt med klopper over myrer og våte partier. På grunn av en særdeles tørr og varm sommer ble turen gjennomført tørrskodd i joggesko. Vi fulgte sti til hytte og bru mellom nordre og midtre Godtvatn og gikk fulgte ryggen opp mot toppen. Dette viste seg å være et bra veivalg hvor vi fikk rik anledning til å beundre flotte steinformasjoner og særegent rødfarget fjell i området rundt toppen. Fra toppen kunne vi nyte utsikten mot Gaustadtoppen og Gaustadråen, hvor vi hadde vært to dager tidligere, Bosnuten, Møsvatn og Hardagervidda. For å få en runde valgte vi å legge tilbaketuren ned bekkedraget mot hytte og bru sør for Midtre Godtvatn. Fulgte fin sti herfra og kom etter hvert inn på stien vi startet på tidligere på dagen. Enorme mengder multer langs stien. Turen ble avsluttet med et forfriskende bad i kulp i elva ved parkeringsplassen.