Skåråfjell (23.07.2018)

Written by Rnossum (Randi Nossum)

Ascents Skåråfjell (813m) 23.07.2018

Vi fulgte skilting fra Skien til Luksfjell og kjørte videre derfra langs Eiangenvegen til avkjørsel til øvre og nedre Dal. Her var det stengt bomvei så vi tok i bruk våre nyanskaffede sykler og tråkket oss inn forbi Sommerseter, hytte som driftet av Skien Turlag og videre til Grantjønn og starten på blåmerket sti til Skårafjell. Fin og tørr sti i kupert terreng og mange krinkelkroker før vi nådde toppen hvor det var varde og fin utsikt mot Eiangen og resten av «de syv blåner».
Vi fulgte stien nesten ned til stidele til Sveinsbu, tok av til høyre hvor vi kom inn på stien til Sveinsbu og fulgte denne et godt stykke opp dalen fra Eiangen før vi tok av til venstre. Takket være Tores utmerkede navigasjon i kronglete terreng og delvis på tørre sva fant vi en grei rute både opp og ned til Vardefjell, kommunetoppen i Sauherad. Retur på stien til Granntjønn og deilig bad her før vi returnerte på sykler tilbake til bilen. Stopp ved Luksefjell kirke fra 1858. Her ble vi orientert om at folkene i Luksefjell hadde sin egen kirke allerede i middelalderen, at Fjellvannet ved århundreskiftet hadde blitt demmet opp for tømmerfløtingens skyld og at kirkegården da måtte flyttes høyere opp ettersom den gamle ble liggende for lavt.