Storflott rundtur Skien og Nome (10.04.2020)

Written by RolFoto (Rune Olsen) GSM

Morgedalsfjellet (303m) 10.04.2020
Morgedalsfjellet Nordøst (303m) 10.04.2020
Visits of other PBEs Høydalen p-plass (110m) 10.04.2020

Parkerte på Høydalen p-plass på kvisten og tråkka innover grusvei.
Hadde fortsatt ikke en planlagt rute for dagen, men Grasdalsfjellet (ny rødtopp i Skien) sto i hvert fall på programmet.
Tok ikke lang tid før grusveigåing "irriterte" meg såpass at jeg bare brakk rett av mot Grasdalsfjellet. Ser veldig flatt innover her på kartet med 20m ekvidistanse, men det var det definitivt ikke. Mange småskar/skrenter å forsere. For det meste heiaktig furuskog innover her men overraskende urørt må sies i disse dagers ekstensive hogstaktivitet. Å komme seg over til andre siden og ned til foten av Grasdalsfjellet tok betydelig lengre tid enn jeg forutså.
Vel, bare å begynne klyvinga opp en "knudrete blokksteinsrygg". Veldig flott oppetter og med mange fine klyvelinjer. God utsikt attpå. Fikk opp varmen godt, svetten rant da sola begynte å ta skikkelig tak. Veldig flott oppe på toppen også. Gikk rolig bort til rødtoppen. Herlig bratt opp fra skaret, så nye klyveutfordringer om man vil. Toppen var en åpen og ganske liten fjellknatt, med bratter på alle sider. Flott topp og flott område.
Ble klestørk og sjokkispause oppå her før jeg tuslet tilbake og videre skrått nedover mot Morgedalsmyra. Likte meg godt hele veien ned til veien. Fulgte denne kort før nye klyveutfordringer sto for tur. Nok en herlig bratt oppstigning gjennom flott urørt natur.
En skikkelig flott topp dette også. Mange tilsynelatende like høye små fjellknatter oppå her, så alle potensielle kandidater ble besøkt. Ble en pause oppå her også i vårsola.
Godt og varmt og omtrent vindstille. God utsikt over terrenget rundt.
Fulgte åsryggen bortetter og kom ned til grusvei jeg fulgte kort før jeg tok kurs strake veien opp mot Einarsknatten øst. En utrolig flott og artig oppstigning i oppsprukkent steilt fjell.
Herlig klyving og vannvittig flott utemmet natur. Kosa meg dønn opp her og utrolig flott oppe på toppen også. Nok en krokfurukolle, med edelløvskog i sørhellinga. Med herlig utsikt til Einarsknatten og sola i fjeset ble det lang lunsjpause med påfølgende obligatorisk fullstrekk i lyngen.
Videre gikk turen ned i skaret mellom toppene og nye bratter å klyve. Meget flott opp her også og nok et herlig toppområde. Dæven i dag var jeg heldig med det spontane rutevalget.
Etter at jeg tok av fra grusveien tidlig på ruta var det fint lite menneskelig inngrep å finne bortsett fra noen grus/kjerreveier, sånne ting gleder meg stort. Ingen stier engang, bare urørt og variert natur.
Etter nok en pause i sola på Einarsknatten måtte jeg finne en vei ned mot Langstulen.
Skrenter og stup på alle kanter, så måtte gå litt NV for å komme ned. Kom etter hvert ned i et flott skarområde jeg fulgte videre nedover. På et tidspunkt møtte jeg et nedfallsområde jeg ikke har sett maken til. Enormt mange store trær fra begge sider av skaret lå i et perfekt mønster, nesten som et ståltrådgjerde over og i skaret. Ble stående å beundre tilfeldighetene som gjorde dette mulig....fantastisk skue...hit men ikke lenger!
Lav åling gjennom "gitteret" som hadde sine åpninger helt i bånn.
Hele reisen ned til Porsmyr var utrolig flott.
Herfra gikk turen opp mot Langstulen. Her oppe var det antydning til gammelt men lite hogstfelt, men ellers en flott liten kolle med flere fjellknatter spredt rundt.
Nå kjente jeg turen var over og begynte nedstigningen til grusveien som går ned til Høydalen.
Ble noen kilometer på grusvei helt på tampen, men det kan jeg leve med etter en sådan flott tur. Mye sommerfugler i vårvarmen langs veien: Sitronsommerfugl, sørgekåpe, dagpåfugløye, grønnvinge bla. Så også en jeg tok for å være engringvinge men det må jo være alt for tidlig for denne...? Ellers noterte jeg meg årets første duetrost for meg, alltid artig.