Staven og Keipen fra Viddal (10.04.2020)  5

Keipen nordtoppen (1,218m) 10.04.2020 12:50
Staven (1,518m) 10.04.2020 13:55
Visits of other PBEs Parkering Viddalssætra (420m) 10.04.2020 09:58

Påskas siste dag med ok vær. Med på tur: Robert, Geir, Jenny, David og Ola. Ca. 30 cm tørr nysnø på stabil såle. Fantastisk skiføre.

Greit terreng opp til ryggen på Staven. Herfra tok jeg en avstikker til Keipen mens de andre gikk mot Staven. Fra toppen på Søre Keipen er det litt bratt ned til skaret mot Keipen, men uproblematisk så lenge snøen er stabil. Brukte stegjern fra skaret og videre langs toppeggen bort til Keipen. Like før topplatået på Staven smalner ryggen inn. Her tok jeg igjen de andre som hadde satt igjen skia. Litt teknisk terreng for sikgåing, men det løste seg både opp og ned med litt knot (kun 20 meter med ski på sekk og stegjern på vei opp). Vi venta en times tid for å få sikt, men ga til slutt opp og kjørte ca samme vei ned som opp. GPS-sporet går der vi hadde tenkt å kjøre, men er altså feil. Sikten var ok fra 1300 moh, og sørga for ei meget bra nedkjøring.

Keipen
Søre Keipen. Skifta fra ski til stegjern der sekken vises i bildet.