Høgåsen (Hvittingfoss) (10.04.2020)

Høgåsen (393m) 10.04.2020 09:40
Visits of other PBEs Vesetrud p-lomme (125m) 10.04.2020 09:03
Utsikt over Hvittingfoss fra Høgåsen Vest

Målet for turen var Høgåsen, rett øst for Hvittingfoss. Det er ikke all verdens høyde på denne toppen, men det er helt greit med tanke på å slippe snøen.
Jeg kjørte inn til Vesetrud, rett utenfor Hvittingfoss. Derfra gikk ferden videre til fots på god sti. Det er skiltet til toppen, men jeg tok til dels en annen trase enn den merkede. Når sant skal sies er det såpass mye stier i lia her at det finnes diverse muligheter og kombinasjoner.
Jeg var fornøyd med de stiene jeg valgte. Det var store, gode stier i et relativt trivelig terreng. Et stykke opp i lia kom den merkede ruta inn på stien jeg gikk, og deretter var det bare å følge merkinga til topps.
Den første toppen jeg kom til, Vestre Høgåsen, kunne like gjerne ha vært turens mål, for det var her den fine utsikten var. Utsikten over Hvittingfoss, Lågendalen, Skrim og Gaustatoppen var helt skjønn.
Men jeg ville også opp på åsens høyeste punkt, Høgåsen. Hit går det ikke sti, og det er lett å skjønne. Etter å ha bushet meg et par hundre meter gjennom skogen, var jeg på toppen. Det var ikke annet enn en lysning i skogen, og utsikten var cirka 50 kvadratmeter.
Jeg fikk bushet meg tilbake til stien og begynte på hjemveien. Tok en litt annen vei ned, litt mer nordlig rute. Det var en fin løype det også, og godt nede i lia kom jeg innpå stien jeg fulgte opp. Derfra var det bare å gå samme veien tilbake til bilen.
Turen var på 4,7 kilometer og tok 1 time og 10 minutter.