Skåkkjerringfjellet/Brakstadkjerringa (JØA) (09.04.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Grustak ved Leite (1m)
Ascents Skåkkjerringfjellet (258m) 09.04.2020

Namsos 151/178
Etter bestigningen av Dunafjellet og Durmålsfjellet kjørte jeg videre etter vei 7080 til gården Leite. Her er det satt opp et skilt med tursti. Jeg kjørte 200 meter til et nedlagt grustak, like før gården Brumoen. Veien videre er en sykkelrute til Brakstad. Nå var tiden inne for å bestige Skåkkjerringa. Varmet opp ca. 1,5 km. etter den gamle ferdselsveien langs Fosneselva med gammelskog og grønn mosegrodd skogbunn. Passerte to kornåkre og ei stor myr med litt furuskog på. Kom til et stort gammelt treskilt merket Skåkkjerringa. Her startet hardkjøret mot Skåkkjerringa. Bratt og god sti opp med opphengt tau en kinkig plass med langsgående røtter fra ei kjempestor furu. Ovenfor skoggrensa var det satt opp små steinvarder opp mot toppen. En flott varde på toppen med en fantastisk utsikt mot Skogøya, Foldahavet og Abelvær. Det var en seilbåt ute på havet. Her har det vært litt kniving om hvilken kjerring som skulle få navnet sitt på fjellet. Både Brakstadkjerringa og Skåkkjerringa har blitt godkjent. På returen hadde jeg en trivelig prat med eieren av gården Brumoen. Han fortalte at den innerste kornåkeren blir til grasproduksjon dette året, så da får du en bugnende gul kornåker og en åker med grønt gras bortenfor. Dette blir en flott høsttur.

Parkerte i et grustak ved utløpet av Fosneselva ved Leite
Flott langs Fosneselva
Rasteplass på den gamle ferdselsveien mot Brakstad
Her skal du rett opp til Skåkkjerringa
Toppvarden på Skåkkjerringa
Flott utsikt fra Skåkkjerringa mot Skogøya, Folda og Abelvær og til seilbåten på Folda