Kolsåstoppene med Veronika (09.04.2020)

Written by SunnivaR (Sunniva) GSM

Start point Kolsås skisenter parkering (171m)
Endpoint Kolsås skisenter parkering (162m)
Ascents Lille Kolsås (290m) 09.04.2020 18:15
Søndre Kolsåstoppen (344m) 09.04.2020 18:49
Nordre Kolsås (379m) 09.04.2020 19:51

3 Kolsåstopper med Veronika

Studinen er hjemme siden NTNU brått ble koronastengt. Utpå ettermiddagen annonserte hun at det hadde vært en veldig kjedelig dag. Refleksen slo da til umiddelbart - Ut på tur. Så fikk jeg også en kjempefin kveldstur i det fine været.

Planen var å ta henne med på "Tour de Kolsås". Alle tre toppene og Gråmagan. Jeg feilberegnet litt så vi ikke fikk med Gråmagan. Flott tur allikevel.

Vi startet på parkeringsplassen til Kolsås skisenter. Rundet nordsiden av massivet på vei og gangsti før vi kom oss inn på stisystemet og opp til Lille Kolsås. Deretter litt tilbake og opp på hovedåsen og over til Søndre Kolsås - toppunktet og utsikten. Dette må ha vært dagen da all innestengt påsketurbehov toppet ut. Det var ikke mindre enn 4 telt og 10 hengekøyer på Søndre Kolsås og nesten like mange på Nordre Kolsås. Vi møtte flere grupper på vei inn med tunge sekker også. Det var sjarmerende folksomt. Fra en hengekøye stakk en liten gutt hodet opp. Veldig stas å sove ute.

Vi fortsatte videre ned mot sør for Søndre Kolsås og fulgte stien forbi KIF hytta. Her var det at vi gikk opp på åsen igjen for tidlig, og gikk glipp av Gråmagan. Det er dog ikke krise, vi kan ta den daglig hvis vi vil. Den er i utsikten hjemmefra.

Vi rundet Setertjern, og bushet litt opp i lia mot stupene på Nordre Kolsås. Her er det et superfint skar med litt klyving opp som jeg ikke har fått vist Veronika før.

Utsikt fra Lille Kolsås
Utsikt fra Søndre Kolsås
De siste solstrålene låner gull til tretoppene rundt Setertjern og øyene i Oslofjorden