Vardåsen og Kuven i Røyken (07.04.2020)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Kuven (306m) 07.04.2020
Vardåsen (308m) 07.04.2020
Jeg parkerte ved Sagbakken over tunnelmunningen. Herfra gikk jeg innover den stengte bomveien vest for Setervannet. Kjerreveien som er avmerket på kartet som fører opp retning vardåsen var nesten grodd helt igjen. Dermed ble det litt fomling for å finne en brukbar trase oppover her, og til slutt ble det å vasse i lyng og kratt opp til toppen av Vardåsen. Videre gikk turen over til Kringlefjell (299) og bratt ned herfra retning sørenden av Setervannet. Litt ulendt terreng ble det også inn Grauteruddalen og videre opp mot Kuven. Her var det tildels krevende terreng med mange bratte skrenter og flere kuperte småkoller som måtte passeres. Like før den siste stigningen opp mot Kuven ble terrenget helt annerledes og mye jevnere. Selve toppen var stor og flat, og bestod av flere omtrent like høye koller. Jeg gikk innom alle høyder for å være sikker på å treffe, men holder en knapp på en kolle hvor jeg fant noen jernrester etter et trigpunktmerke/tårn.
Turen tilbake gikk nordover og ned på veien sørvest for Smedmyråsen. Fulgte veien nordover gjennom Follestad næringspark som heldigvis var stengt denne dagen. Tror ikke det er greit å tasse gjennom her når det er full drift i anlegget... Fant en rute rundt det høye gjerdet og den stengte porten hvor det stod "adgang forbudt" og vipps var jeg på trygg grunn igjen og kunne følge veien tilbake til bilen :-)
Noe is igjen i sørenden av Setervannet
Vardåsen ses i bakgrunnen fra stigningen opp mot Kuven
Endelig kommer topplatået på Kuven til syne
Utsikt fra Kuven retning østover
Kollen hvor jeg fant en jernstang som sannsynligvis har vært brukt som feste til et trigpunkt tidligere