Faksdalfjellet (Namsos 148/178) (JØA) (07.04.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Tranåsvegen (29m)
Ascents Faksdalfjellet (186m) 07.04.2020

Tur nummer tre på Jøa i dag. Kjørte til Faksdal etter Tranåsvegen. Like etter gårdene Faksdal på høyeste punkt på veien parkerte jeg bilen. Like før er det en infotavle med kart og veiledning om turen. Jeg fulgte traktorveien på østsiden av fjellet til høyeste punkt på veien. Herfra går det en tydelig sti opp mot fjellet. Jeg kom til Svartroggo. Her er det ei smal kløft med stup til høyre og en veldig bratt sti til venstre. Fulgte stien videre mot Juvulskardet, men her stoppet stien på kanten av et stort stup. Jeg kom ikke ned her, men forsøkte på den bratte vestsiden av fjellryggen, men gikk meg fast nede i fjellsiden så jeg måtte opp igjen. Forsøkte nå østsiden og her var det rimelig greit å komme ned litt unna Juvulskardjuvet. Fint å gå opp fra juvet til toppen som har et trigpunkt. Det er bygd en varde litt ute på kanten i forhold til trigpunktet. Kraftig vind på toppen.
På returen valgte jeg en bedre rute som ville ha vært bedre å bruke oppover også. Jeg rotet mye på vestsiden av fjellet.

Denne lastebilen ved stien opp mot Faksdalfjellet går tilbake til naturen, men det var gode dekk med godt mønster på hjulene.
Her går stien mot Juvulskardet. Ser greitt ut herfra, men
Stien går ut til dette stupet som var umulig å komme ned.
Et nedblåst trigpunkt på toppen av Faksdalfjellet
Denne varden står noen meter unna trigpunktet, ute på pynten av fjellet