Fjellsjøkampen - En perle av en skitopp i Hurdal (06.04.2020)  5

Written by SunnivaR (Sunniva) GSM

Start point Skiparkering Svartungsvegen (500m)
Endpoint Skiparkering Svartungsvegen (500m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Fjellsjøkampen (812m) 06.04.2020 15:37

Fjellsjøkampen i Hurdal

Kommunetopper i Viken fylkeskommune.

Det er påske og ikke lov til å reise på fjellet, så det gjelder å finne kortreiste greie topper i nærområdene.

Dagens tur gikk til Fjellsjøkampen som er kommunetopp i Hurdal. Fantastisk fint vær og pluss 8-10 grader. Kjørte til Hurdal sentrum inn fra E6 på Fv 180 - Østsidevegen. Deretter litt sørover på Vestsidevegen hvor jeg tok av på Skrukkelivegen ved Hurdal kirke mot Brandbu fortsatt på Fv 180. Noen km innover ved Skrukkelivannet tok jeg av ved bussholdeplass opp Sørengvegen. Til høyre i T kryss, og straks til venstre. I enden av veien (Svartungsvegen) ved bommen er det skiparkering med plass til ca 20 biler. Betaling pt kr 50 på SMS.

Det var våt perlesukker-snø og perfekt for KR40 klister. Det hadde blitt kjørt løype med scooter ca en uke tidligere. Er ikke helt sikker på hvem som kjører her, men preppestatus for området er dekket både av skiforeningsappen og skisporet.

De første 4 km går turen på skogsbilvei gjennom tett høy granskog, og endel av høydemetrene tas her. Deretter overtar scootertraseen, og man har kommet opp på et flatere platå, hvor løypa svinger seg fint mellom tjern og myrområder. Det var virkelig nydelig i det fine været. Mange småfugler i farta, og flere turgrupper hvorav noen åpenbart hadde planer om å ligge over.

Etter hvert er det siste strekket opp mot toppunktet hvor traseen er lagt så fint og nennsomt i terrenget at det bare er noen få korte kneiker man må gå fiskebein. På toppen er det bygget et dekket tårn med trapp inni, og tre etasjer med hver sin veranda mot sør. Fint sted for matpakka. Dessuten sikteskive på toppen. Der fikk jeg sett Skreikampen mot nordøst som er en topp jeg skal ta senere.

Her kom det også opp fotturister som hadde gått turen opp fra Gjødningssetra, hvor Fjellsjøkampen er skiltet med stort skilt direkte fra Fv 180. Men jeg foretrekker en god skitur hvis det er mulig.

Flott tur for alle - ta gjerne med barna hit.

Bjørnåsen - også en fin topptur