Holåtindane med Knut Sverre (29.04.2012)

Written by Jans (Jan Storkjørren)

Start point Sota Sæter
Endpoint Sota Sæter
Characteristic Ski trip
Ascents Austre Holåtinden (2,043m) 29.04.2012
Midtre Holåtinden (2,047m) 29.04.2012
Vestre Holåtinden (2,039m) 29.04.2012
Vest for Austre Holåtinden (1,875m) 29.04.2012

Etter å ha gått noen turer med Knut Sverre og vært litt inne på Peakbook er det kanskje på tide å prøve seg på en liten turrapport. Jeg overlater detaljer om starttid, høydemetre, lengde osv til en trolig meget grundigere turrapport fra Knut Sverre etterhvert. Kamera var også glemt hjemme denne dagen desverre.
Jeg hadde fått Knut sine turplaner på mail og denne aktuelle søndagen 29. april hadde han Gråhøi fra Billingen som mål, men alternativet var Holåtindane fra Sota og det fristet undertegnede mer. Jeg sendte derfor svar om at dersom han valgte alternativet med Holåtindane så ville jeg være med. Det viste seg at han var lett å overtale.
Vi gjorde oss turklare fra Sota Sæter i 9- tida og la turen opp lia mot Sotflya på kortfeller og stor optimisme. Været var helt perfekt med sol fra skyfri himmel.
Ruta ble i grove trekk den samme som er beskrevet av Sondre (500fjell) for to år siden. Anbefaler en titt på den artikkelen og panoramabildene som sier noe om den fantastiske utsikten dette området har. Holåtinder Toppene er ikke så høye som stortoppene i mer sentrale deler av Jotunheimen, men det en får i belønning av utsikt er etter min mening vel så fint.
Vi gikk via Sottjønn og Grøntjønn før vi kom inn på Gjelbreen/Holåbreen sør for Ytre Gjelhøi. For å beskrive det som møter en der vil jeg sitere 500fjell: "Dette synet var verdt turen i seg selv!" Der ligger de ruvende Holåtindene med Jotunheimen bak. Stort!
Vi krysset breen bort på ryggen mellom Austre og Midtre og besøkte disse uten sekk og ski. Deretter tok vi på skiene og gikk rundt Midtre og bort på den Vestre der vi krøp på alle fire opp et løst parti på ryggen og avsluttet dagens bestigninger. Godt tilfredse med dagen la vi ruta tilbake til Sota Sæter omtrent i samme spor og unngikk hodelykt med god margin, selv om vi brukte vel hele dagen. Vi gjør gjerne det Knut og jeg når vi først er ute :-) Takk for kjempetur!

Takk for hyggelig følge ....

Written by knutsverre 04.05.2012 20:26

på en perfekt turdag, Jan! Flott debut som tur-rapportør! Det er bare å fortsette å legge inn turer og rapporter!