Løysmundliklumpen (Flatanger og Namsos) (05.04.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Jøssundkrysset (Vei 766/6306) (63m)
Ascents Løysmundliklumpen (415m) 05.04.2020

Snøværet fra i går var slutt og sola tittet delvis fram. Det hadde lavet ned mellom 10 og 20 cm snø i går og i natt. Kjørte fra Fv17 ved Sjøåsen etter vei 766. Ved kryss 766/6306 (Jøssundkrysset) parkerte jeg på ei stor utkjøring ved noen containere for hytterenovasjon. Gikk på ski ca. en kilometer etter vei 766. Etter å ha passert Steinkjerringa går det en skogs/traktorvei til høyre. Denne veien går til Store Skjeldelangvatnet men ved Grønnlimyra forlot jeg veien og gikk opp i et skogbelte ca 400 meter. Det hadde kommet skikkelig med puddersnø, men puddersnøen er best i nedoverbakke. Kom fort opp til snaufjellet og gikk innom høyde 414 før jeg måtte litt ned før jeg kom opp til to tvillingtopper. Den sørligste er høyest. På toppen er det en trigpunktbolt og en stor grensestein med et grensemerke på. Her går også grensen mellom Flatanger og Namsos. Returen gikk i fin puddersnø. På returen forsøkte jeg å ta en snarvei ned mot gården Fjell, men tok av på feil traktorvei og kom ned til en ulendt bekkedal med elvekryssing, så jeg snudde.
Regnskap:
NAMSOS 145/178 (Namsos har blitt en skikkelig fjellkommune med 178 topper)
FLATANGER 27/67

To tvillingtopper på Løysmundliklumpen. Den høyeste til høyre.
Trigpunktbolten på Løysmundliklumpen (415) Høyde 414 i bakgrunnen.
En grensemerkestein på Løysmundliklumpen. Utsikt mot Kjerklifjellet og Engesdalen. Tøttdalsetran ligger der nede en plass også
Her der du Løysmundliklumpen. Den bærer navnet sitt med rette.
Denne snømannen hadde kommet på traktorveien mens jeg var i fjellet. GOD PÅSKE!