De tre Holåtindene (29.04.2012)  5

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Sota Sæter (745m)
Endpoint Samme (745m)
Characteristic Ski trip
Ascents Vest for Austre Holåtinden (1,875m) 29.04.2012 15:30
Austre Holåtinden (2,043m) 29.04.2012 16:00
Midtre Holåtinden (2,047m) 29.04.2012 17:20
Vestre Holåtinden (2,039m) 29.04.2012 19:00
Visits of other PBEs Sota Sæter (743m) 29.04.2012 08:45

HOLÅTINDENE I PRAKTVÆR

Jeg har flere ganger sett og beundret disse markante toppene fra Hestedalshøgde og Hestbreapiggane, og har lenge hatt lyst til å besøke dem. Denne dagen så alt ut til å ligge perfekt tilrette for denne lange skituren. Eneste lille skåret i gleden var usikkerhet omgring gnagsår på begge hæler etter gårsdagens tur til Spåtind, men full dekning med Compeed plaster gjorde susen! Vi hadde på forhånd lest oss opp på de gode turbeskrivelsene fra 500fjell (Sondre Kvambekk) og otto (Otto Lund) som vi hadde stor nytte av.

Jan klar for tur ved Sota Sæter. Tverrådalskyrkja i bakgrunnen
Tundradalskyrkja dukker opp - også en kremtopp!

Jeg møtte Jans (Jan Storkjørren) i Lom kl 0745, og kjørte til Sota Sæter der vi var fremme etter en knapp time. Skyfri himmel, temperatur omkring 0 grader og snøføre velegnet for kortfeller fra start. Bedre kan det ikke bli! Vi var avgårde litt etter kl 09, og fulgte ryddet trasé med snøscooterspor opp gjennom furuskogen nord for Sotgrovi til tregrensen. Videre gjennom Sothogget til en privat hytte på et nes mellom de to Sottjønnin (1460 moh) der vi var oppe etter ca. 2 timer. Det var nå begynt å blåse en god del (3-5 m/sek), og vinden fortsatte under nesten hele turen helt til det ble kveld. Etter en kort spise- og kaffepause fortsatte vi mot SØ over 1537 høyden og ned vel 100 hm til skråningen sør for Tundradalsbotnen. Deretter bar det ned enda 50 hm til Grøntjønne 1518 moh der vi fant litt ly bak en steinblokk og hadde en matpause ca. kl 13. Her var så vi tydelig et av dagens mål - Vestre Holåtinden.

Fra Grøntjønne mot Vestre Holåtinden i midten. Grøntjønnhøi 1857 til høyre

Så fulgte de legendariske 400 hm med stigning øst for Grøntjønne til det lille skaret sør for Ytre Gjelhøi. Kortfellene fungerte perfekt, og vi slapp heldigvis påkjenningene som Sondre 500fjell (Sondre Kvambekk) og Øyvindbr (Øyvind Brekke) opplevde i april 2010! Oppe på 1900 m platået der utsikten mot de tre Holåtindene åpenbaret seg kl 1430. Et fantastisk flott syn møtte oss! Tre snøkledde skjønnheter mot knall blå himmel, fullstendig uberørt natur og den flotte panoramautsikten med Hestbreapiggene i front og toppene i Jotunheimen fra Hurrungene i sør til Bukkehøe og Galdhøpiggen mot SØ!

Etter at vi haddde kommet over det overveldende synsinntrykket fortsatte vi østover Ytre Gjelåbreen til bandet mellom Austre og Midtre Holåtinden. Det hadde gått endel ras i området, men vi fant en grei trasé opp på ryggen ganske nær Midtre. Austre ble det første målet. På vei mot denne passerte vi uten å merke noe særlig til det "grønntoppen" Vest for Austre Holåtinden (1875 moh, PF 11m).

AUSTRE HOLÅTINDEN
Vi satte skiene fra oss der det begynte å bli bratt, og tråkket spor i tildels dyp snø til litt under knærne opp vestryggen til toppen der vi var oppe kl 16. Stor og flott snøkledd stein varde på toppen som innbød til separat bestigning! GPS 6846523 442007.

Jan oppe på breen med utsikt mot Austre Holåtinden
PÅ vei mot vestryggen på Austre Holåtinden
Knut sjekker GPS posisjonen på Austre som stemte! Foto Jan Storkjørren
MIDTRE HOLÅTINDEN
Ned igjen samme vei til østryggen på Midtre. Ryggen så litt bratt og skremmende ut på avstand, men var helt uproblematisk med godt fotfeste for skistøvlene. Vi valgte en rute nokså nær skavlen mot nord da det var bratt skråning og hard snø mot sør. Oppe på toppen med en mer beskjeden varde kl 1720. GPS 6846055 440265.

VESTRE HOLÅTINDEN

Vestre fra breeen
Jan på toppen av Vestre Holåtinden

Ned igjen til bandet, litt mat og på med skiene før vi fortsatte til dagens siste mål. Vi sparte litt høyde ved å velge en litt høyere rute over breen mot NØ ryggen av Vestre. Satt igjen fra oss skiene der det begynte å bli bratt, og fortsatte opp østryggen til fots. Her var det dyp løsnø til godt over knærne som gjorde det tung å forsere de siste 50 hm mot topp-platået. Oppe kl 19. Beskjeden varde her også, men flott rundskue. GPS 6846083 438856.

Panorama mot Hurrungane fra Vestre Holåtind
Dagens siste bilde - Solnedgang på Tverrådalskyrkja

Strålende fornøyd med å ha nådd alle dagens turmål begynte vi på den lange tilbaketuren som vi brukte ca tre timer på. Flotte nedover renn ble avløst av tilsvarende traurige motbakker før vi endelig var tilbake ved Sothogget kl 21. Så fulgte fine og lange nedrenn på utmerket føre til et stykke ned i skogsløypen. Her ble det etterhvert bratt og meget isete og glatt slik at jeg etter noen ukontrollerte velt valgte å ta av skiene og traske på støvlene ned det siste stykket til bilen. Tusen takk til Jan for en flott tur og veldig hyggelig turfølge i nye og praktfulle omgivelser!

Fantastisk tur

Written by Stigun 29.09.2016 20:19

i et uovertruffent vær. Må ha vært litt av en opplevelse! Flott turrapport og nydelige bilder!

Pussig dette med april

Written by mortenh 04.05.2012 15:31

Når jeg ser på alle turrapportene på Holåtindane, så er det april som går igjen som bestigningsmåned. Tydelig at Holåtindane er Apriltindane.

Det må ha vært deres spor...

Written by Olepetter 04.05.2012 15:14

Jeg fikk dagen etterpå gleden av å gå opp nevnte egg til Austre i behagelige ferdig-tråkka fotspor. Det MÅ ha vært deres, så takk for det!

Uforglemmelig panorama!

Written by Øyvindbr 04.05.2012 11:52

Den Holåtindåpenbaringen når man kommer opp på platået på 1900 ligger på min øverste hylle når opplevelser skal rangeres! Tenkte vel akkurat det samme som du skrev. Og dere hadde en mye finere tur enn meg og Sondre. Jeg samler, men enkelte turer skal tas igjen, og de tre Holåtindene skal jeg en vakker dag ta i akkurat sånt vær som dere fikk ...