Bynuten, Sandnes (04.04.2020)

Written by BeHe (Berit Heggholmen) GSM

Ascents Bynuten (671m) 04.04.2020 09:16
Visits of other PBEs Myrlandsheia parkering (293m) 04.04.2020 09:16

Etter å ha kjørt fra Skien og rundt hele sørlandskysten, så hadde vi tenkt å parkere ved et vann litt forbi Sandnes. På kvelden begynte det å snø. Med sommerdekk på bilen tenkte vi derfor at vi måtte komme oss opp på parkeringsplassen til Bynuten. For dagen etter var det meldt mildere vær. Sov i bobilen om natta. Var fremdeles aleine på parkeringa når vi trasket avgårde på morran. Tenkte derfor ikke på at bilen sto på tvers og opptok 3 plasser. Det var litt nysnø på bakken da vi dro, men satset på at det ville smelte. Jan følte seg ikke bra, og snudde. Når han kom ned var det kaos på parkeringa. Det var Palmesøndag, og sikkert mange som ville på tur i disse Koronatider. Parkeringsvakter sendte folk hjem igjen. Litt strev med å få bilen på rett kjøl igjen på grunn av glatta. Jeg traska videre i stadig dypere snø. Opptil en halv meter mot toppen. Hadde trengt trugene som lå igjen i bilen. Fulgte sporet på GPSen. Men ved det siste vannet (på venstre side) førte det rett inn i en svær steinrøys. Brukte lang tid og mye krefter på å passere her. På toppen møtte jeg to andre som hadde kommet opp fra en annen vei. De hadde også strevd med å komme seg opp. De ville følge mine spor ned igjen. Jeg valgte å gå samme veg ned igjen, og gruet meg til å passere røysa igjen. Etterhvert kom det mange oppover og tråkket opp løypa. Stien gikk på motsatt side av vannet! Her har nok stien blitt lagt om. Turen ned igjen gikk derfor veldig greit. Sporet mitt går nok litt utenom stien, fordi den var vanskelig å se med så mye snø.