Raundalsryggen fra Volli til Skiple (29.04.2012)

Written by sveinh (Svein Haustveit)

Start point Volli (483m)
Endpoint Skiple (397m)
Characteristic Ski trip
Ascents Horndalsnuten (1,461m) 29.04.2012
Olsskavlen (1,576m) 29.04.2012
Seldalsnuten (1,548m) 29.04.2012
Skipadalsnuten (1,496m) 29.04.2012
Raundalseggen

Fine forhold for langtur i fjellet med masse snø. Mari hadde lyst på expedisjon og på Raundalseggen hadde hun ikke vært. (Turen har 18 årsgrense i vår familie;-) Vi startet fra Ljosanbotn, droppet Mari, Hilde og på parkering ved Voll, kjørte bilen til Skiple "stasjon" hvor bilen ble parkert og toget tatt opp igjen til Volli kl 10:19. Slipper da å styre med flere biler og har så lang tid på turen som en har behov for.
Flere "rando" folk på parkeringsplassen som skulle på tur opp og ned til Olsskavlen.

Bra dekning helt ned til brua fremdeles. Litt hardt i nordhellingene, men det ga seg etterhvert som sola tok tak. Kjapp runde rundt varden på Olsskavlen før vi rant ned til Rastaklov hvor vi rastet. En person foran oss vestover. 3 personer kom rett opp fra Mysendalen til Rastaklov. De gikk opp på Seldalsnuten og rant ned på sørsiden.

Vi fortsatte vestover og møtte fellestur fra Voss Utferdslag som rastet i skaret mellom Seldalsnuten og Skipadalsnuten. De hadde startet på Fennestølene om morgenen og skulle ende opp på Volli hvor de skulle hentes av egen buss. Se VossNow 29.4.2012 for mange flotte bilder.

Vi valgte å slippe oss ned på sørsiden av ryggen mot Skipadalsnuten da det var litt hardt på skyggesiden. Tørrvoks ! ble lagt på for å slippe å gå på feller bortover Skipadalsnuten.

Fellesturen hadde gått uten ski opp på Skipadalsnuten. Vi måtte også ta av oss ett parti for å komme ned til siste skar hvor vi hadde ny rast før siste støt mot Horndalsnuten.

Nedrenn mot Skiple gikk greit, men vi rota litt siste 4-500 m ned mot veien i Horndalsbotnen.

Har forsøkt å filtrere GPS loggen i Basecamp programmet. Ser at det er noe støy på høydemålingene. 2045 totale høydemeter er nok noe i overkant. Kan være fordi jeg går med GPS på brystet og at det blir litt "skygge" i bratt motbakke. Fitering gjør at totalt akkumulert høyde faller, men endrer også sporet i horisontalplanet. Har derfor lagt ut orginal loggen.

Se også: Skiturer Mjølfjell

Dagens mål sett fra Ljosanbotn
Voss Utferdslag på tur

Det var et

Written by mortenh 03.05.2012 22:53

lystig bilde av gjengen fra Voss utferdslag som sikk-sakker seg opp bakken. Det var i alle fall en ordentlig utfart på utferdslaget den dagen.

Så også ut som en flott tur dere hadde.

Når det gjelder GPS hoppingen, kan det ha med mange ting, men typisk er i lommer når man fomler litt mye foran og GPS'n en kort stund havner i signalskyggen. Da kan den gjøre slike hopp.

Det er ikke førstepri, men etter hvert må vi prøve å lage en bedre glattealgoritme som kan luke ut ulogiske utslag.