Instebotnsknolten (28.03.2020)  4

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Dyrkolbotn (350m)
Endpoint Dyrkolbotn (350m)
Ascents Instebotnsknolten (920m) 28.03.2020
Visits of other PBEs Dyrkolbotn p-plass (350m) 28.03.2020

Ny tur i Dyrkolbotnen, bare 2 uker etter min forrige tur i samme område. Den gangen ble det Godbotnsfjellet (887) og Geiteskarfjellet (894). Denne gangen vurderte jeg å ta de to andre, nemlig Instebotnsknolten (920) og Sørdalsnuten (957). Ettersom at jeg startet litt sent på dag, samt at været ble dårligere utover dagen, ble sistnevnte uaktuelt. Dette kommer jeg derimot til å ta en annen dag. Alt i alt er dette turområdet noe større enn hva det ser ut til på kartene, og fjellene virker noe høyere enn de ca. 900 meterne de er.

Startet fra samme parkeringsplass som sist. Snødybden hadde minket med en 30-40cm på 2 uker, og var nå nede på knappe halvmeteren. Gradestokken viste 4 plussgrader, og bekker og myrer hadde brutt snølaget. Vannene, deriblant Botnavatnet (348) hadde fremdeles is på seg, men denne var i ferd med å sprekke opp

Stigningen opp til Fossvatnet (402) er bratt og knotete. Tett skog og lite snø gjorde at jeg tok av skiene i perioder

Været snudde utrolig fort denne dagen. Været snudde brått fra fint til snøvær i løpet av et par minutter mens jeg krysset broen mellom Fossvatnet (402) og Instebotnsvatnet (408)

10 minutter senere, ved enden av vannet var solen tilbake! Vinden kom fra øst, og siden sikten mot øst var kort grunnet fjellene fremst i botnen, var det litt vanskelig å tolke været

Akkurat samme utsikt som for 2 uker siden!

I ferd med å passere på baksiden av Kupeknolten (671). Herfra og videre er turen helt forskjellig fra for 2 uker siden

Fulgte praktisk talt T-merket sti herfra til baksiden av Instebotnsknolten (920)

Vurderte i utgangspunktet å gå opp den bratte vestsiden av fjellet, via Gavlen (832). Ettersom at det var brattere enn jeg trodde, samt at det hadde gått litt skred i området, gikk jeg heller rundt

Lettgått fremover Sørdalen. Her fra ca. 730moh.

Opp på baksiden (nordsiden) av Instebotnsknolten (920)

Utsikt vestover fra toppen Dyrkollebotnen nærmest, med Blåfjellet (851) i bakgrunnen. Jeg var bare på toppen i 6-7 minutter. Klokken var rundt 16, og dårlig vær var på vei fra øst. Jeg slo fra meg tanken på Sørdalsnuten (957), som var noe lenger unna enn jeg hadde trodd. Dessuten var det kaldt på toppen, vannet mitt hadde frosset, og vinden var økende...

Veggen av dårlig vær kom utrolig brått på. Her kom alpintbrillene til sin rett!

Sikten ble brått redusert til 10 meter, og temperaturen var antagelig 5-6 minusgrader. Med kraftig motvind, haggel og dårlig sikt ble dette en noe dramatisk opplevelse. Heldigvis har jeg vært mye i fjellene før, og navigerte meg trygt ned nordover. Innen jeg kom tilbake til Sørdalen var været allerede betydelig bedre igjen. Dette beviser bare hvor raskt man kan bli overrasket av dårlig vær i fjellet, selv om man ikke er særlig langt til fjells. Skal også sies at Nordhordland generelt har veldig mye nedbør og raskt skiftende vær i utgangspunktet...

Innen jeg var nede igjen i Dyrkollebotnen var været fint; uten hverken vind eller nedbør. Resten av turen ble som en dans på roser!