Danserfjell - Råde (02.04.2020)

Written by SunnivaR (Sunniva) GSM

Start point Gillingsrød v bommen (30m)
Endpoint Gillingsrød v bommen (30m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Danserfjella (127m) 02.04.2020 14:01

Danserfjell - Råde

Været som hadde vært fint men vindfullt hittil, skyet brått over, og det begynte å regne. Men med bilen full av stash, var ikke det noe problem. Jeg hadde også lest meg opp på turbeskrivelsene, og gedded hadde lagt opp til sykling først på denne toppen. Så da var det bare å ta ut sykkelen, og sette i vei innover grusveien. Veldig fint for gjennomføringsfarten!

Ca. 600 meter å bushe til toppen fra der jeg la fra meg sykkelen. Mye forskjellig bush - fra åpent til myr og plantefelt å kjempe seg gjennom. Toppen hadde en liten varde og skogutsikt.

--//--//--//--//--//--//--

Inntil reiserestriksjonene på grunn av korona blir hevet, gjelder det å finne på mer kortreiste turer i nærmiljøet og ytre nærmiljø. Så nå har jeg begynt å samle på kommunetopper i Viken. Noen topper hadde jeg fra før fra andre lister jeg har jobbet med, men mange er nye. Jeg startet med en runde i gamle Østfold, og selv om det er toppturer er det nok ikke slike toppturer man bør avholde seg fra. Det er knapt mulig å skade seg på flatlandet i sør-øst. Videre reiser jeg un-supported, dvs har med alt jeg trenger hjemmefra. I denne runden så jeg hele 3 personer – på god avstand.

Dagens liste var logistisk sett kysten sørover og nordover et hakk innafor:

1. Rambergåsen på Jeløya – Moss – 140 moh
2. Østento – Fredrikstad – 118 moh
3. Bankerødkollen – Hvaler – 72 moh
4. Danserfjell – Råde – 127 moh
5. Gastgiveren – Sarpsborg – 216 moh

Neste runde blir fra Halden og nordover helt i øst.