Buråsen (31.03.2020)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Buråsen (182m) 31.03.2020

Tur 2 i dag

Hadde prøvd å lese en del rapporter ommhvor det var best å parkere, uten å lykkes så veldig bra med det. Det ble til at jeg stoppet ved en husklynge ved Jelsnes, for å spørre meg for. Meget hyggelig dame som åpnet døra. Hun kunne fortelle at sønnen hennes var med i den lokale speidergruppa, og de hadde nylig laget en natursti med 20 poster som gikk helt opp til toppen. Det stemte bare halvveis. Fikk anbefalt å kjøre til Jelsnes bedehus litt lenger fremme. Der parkerte jeg å, og så gikk jeg ca noen hundre meter tilbake. Rett før et rødt sagbruk, går det en grusvei inn til høyre. Fulgte den bittelitt før en sti tar av opp til høyre. Etter ca 50 meter kommer man til den første posten. Jeg tittet på de alle sammen, men syntes de var så vanskelige at skulle jeg ha løst dem, så hadde jeg sikkert brukt hele dagen. Stien snor seg litt oppover, og snart er man oppe (tror) man. Man kommer til en topp som heter Buråsen, med flere store steinhauger. Men dette er bare en luretopp. På andre siden av toppen fortsetter stien. Her er den markert med en blanding av blå, gule, og orange tynne bånd på trærne. Stien er for det meste veldig god og tydelig, og den tar deg helt opp til tårnet på hovedtoppen. Stort tretårn, står det her. Men det virker litt utruåykt å gå opp i det, så det lot jeg klokelig være. På returen traff jeg på 5 jenter som grillet pølser i finværet. Nå har Amaroken, EasyCamperen og jeg slått oss til ved en strand langs det idylliske Vestvannet.