Berbytårnet (30.03.2020)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Berbytårnet (211m) 30.03.2020

Tur 3 i dag.

Kjørte til Berby hovedgård. Og parkerte rett syd for denne, på en stor grussplass kloss inntil en stor fin elv. På grusplassen er det masse informasjon om området. Krysset bilbrua (vei 102) vestover, og rett etter kryssingen, så går det en kystvei sti inn til høyre. Fulgte denne en stund nordover og på vestsiden av elva. Langs elva var det et interessant skilt om bygdeborgen, som man kan se på høyden tvers over overfor elva. Litt videre går det av en sti til venstre. Fulgte denne helt til den «stoppet» nesten oppe ved Berby-Langvann. Her delte stien seg i 2 tynnere stier. Jeg gikk den til venstre, noe som viste seg å være feil. Måtte gå noen 100 meter tilbake. Valgte så den høyre tynne stien. Den gikk opp et «skar». På toppen av «skaret» kommer man til nordøst enden av Berby-Langvann. Her slutter stien. Først må man opp en bratt skrent, men etter den er det nokså lettgått til toppen. Men kjekt med GPS, for man mister så fort retningen uten. På toppen en liten steinvarde og noen jernbolter. Kun et raskt opphold her, siden det begynte å bli litt sent. Gikk samme vei ned til elva igjen, men fortsatte så nordover på kyststien. Elva renner foresten ut i Iddefjorden, som er grenseelv mot Sverige. Gikk over ved første bru, og gikk forbi de fine gårdene Revekasa og Kvernekasa. Ved Kvernekasa tok jeg til høyre og gikk forbi den flotte gården Berby hovedgård. Dette er en tur jeg har gledet meg til i mange år, og da spesielt å kunne campe rett ved en slik stor og flott elv. Til kvelds blir det en deilig flesk og duppe rett, fra Fjordland :-)