Børsåsen (30.03.2020)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Børsåsen (121m) 30.03.2020

Parkerte på en stor grusplass litt syd for tollstasjonen på Svinesund. På høyre side av E6, men kloss inntil denne. Men på venstre (vest) side av Børsåsen. Fulgte en skogsrydning nordøstover. Ca rett syd for toppen, tok jeg bratt og uveissomt opp en liten fjellskrent. Oppe fra denne var det lett å gå nordover til toppen. Noen gamle jernbolter her. Herfra kunne man se gamle Svinesundsbrua. Fant en delvis god sti, som så veldig lovende ut, når jeg skulle ned igjen. Dessverre krysset den mitt gamle spor etter hvert og gikk så i helt feil retning. Det ente med at jeg måtte ut på en ny liten bushe tur, for å komme meg på rett kjøl igjen. Rett etter at jeg kom inn på gamle Svinesundsveien igjen, så ble jeg stoppet av både politi og Heimevernet. De stoppet alle som kom fra Sverige. Meg hadde de sett komme fra en stikkvei rett før Svinesundsbrua, så det ble et klapp på skulderen, og med beskjed om god tur videre.