Nordkollen fra Oklungen (29.03.2020)

Written by vegardfj (Vegard Fjeld) GSM

Start point Oklungen (80m)
Characteristic Jogging
Ascents Røysås (287m) 29.03.2020 12:20
Nordkollen (358m) 29.03.2020 12:52
Visits of other PBEs Oklungen P-plass (75m) 29.03.2020 11:48

I dag gikk turen til Oklungen, har aldri gått tur herfra før. Planen var å ta runden via Nordkollen, til Kvisla og veien rundt tilbake til Oklungen.

Så på kartet at det gikk en sti fra veien opp mot Røysås som ligger på grensa mellom Porsgrunn og Siljan. Det var ikke mye til sti, men det gikk greit å følge et stykke før jeg fant min egen vei til toppen. Flott topparti og ganske bra utsikt.

Vurderte å gå korteste vei mot Nordkollen, men fant ut at det var tryggere å gå ned til stien på vestsiden i steden for å krongle rundt i terrenget som ville tatt lang tid. Når jeg først kom ned, gikk det radig opp til toppen. Flott utsiktspunkt mot øst og sør, en del folk på toppen i dag også.

Skjønte at det gikk sti ned på sørsiden for en rundløype som ikke er merket på noe kart, men jeg hadde tenkt meg rundt Kvisla, så jeg tok samme vei ned fra Nordkollen og fortsatte mot Kvisla i stidelet.

Herfra var det lettløpt terreng ned til grusveien ved Kvisla, og det gikk radig hele veien rundt og tilbake til Oklungen.

Fra Røysås.
Utsikt fra Nordkollen mot Farris i nord.
Kommet ned på grusveien over Kvisla, som ligger innerst i Farris.
Flere hundre meter med klopper. Det var skiltet sykkelrute Farrisrunden, så antakelig derfor det var lagt ut slike.