Svarvestolåsen (28.03.2020)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Svarvestolåsen (329m) 28.03.2020

Hentet ut Amaroken og EasyCamperen, som hadde stått i en låve på Hemnes over vinteren. Kjørte til Mortegropa og parkerte på høyre side ved en låst bom, ca 500 m før fylkesgrensa mellom Akershus og Østfold. På veien ble jeg vinket inn til siden av en eldre herre. Han hadde fått både motorstopp og tomt for strøm på mobilen samtidig. Han ville veldig gjerne låne min mobil for å ringe Viking redningstjeneste. Det fikk han jo selvsagt. Eneste som var litt irriterende var at han holdt sigarillosen sin inn gjennom bilruta. Men når jeg påpekte det, så fjernet han den med en gang.

Gikk forbi vannene Vesle og Store Lyseren, og til det flotte stedet Tukusetra. Herfra rett sydover på dårlig traktorvei. Snart gikk den over i en delvis utydelig sti. Omtrent på høyde med toppen, tok man til venstre og fulgte en annen utydelig sti oppover bakkene. Etter en liten stund var man på toppen av Svarvestolåsen. Store hogstflater på og rundt toppen. På toppen var det en liten steinsamling. Samme vei ned igjen. Ca. 8 grader i dag, men en litt sur vind var det.