Viktjernhøgda (28.03.2020)  4

Written by Kjell1960 (Kjell Odding)

Start point Viktjernhøgda parkering Måstadveien (168m)
Endpoint Viktjernhøgda parkering Måstadveien (168m)
Ascents Viktjernhøgda sør (330m) 28.03.2020 12:04
Viktjernhøgda (331m) 28.03.2020 13:24
Visits of other PBEs Viktjernhøgda parkering (160m) 28.03.2020 12:04

På tur for å plukke nok en av kommunetoppene i Viken fylkeskommune. Denne gang handler det om å plukke toppen i den nye Indre Østfold kommune hvor toppen heter Viktjernhøgda og ligger i gamle Trøgstad kommune.

Til venstre ses historikken på Møllebakk (med en k som i gamle dager eller 2 kk slik det står i kartet i dag). Jeg gleder meg stadig over å finne slike dokumentasjoner på historie rundt omkring. Det er helt tydelig at mange ønsker å formidle lokal historie som viser årsaken til at det er som det er i dag.

Til høyre er det en restene av en båt som lå ved Måstadtjern like ovenfor Møllebakk. En trebåt som kanskje også har en historie eller kanskje bare forlatt av hyttefolk som ikke savner den mer - svaret er det kanskje ingen som har ulikt plassen Møllebakk.

Vi gikk videre og fulgte først en sti som bare ble borte. Deretter så vi noen blå merker på trærne og med skilting ble vi klar over at det er noe som heter Trøgstadstien som vi fulgte videre. Det viste seg at den gikk videre oppover til vi kom ut på veien opp til tårnet som ligger på 331 moh, betydelig lavere enn den toppen vi skal besøke som er 332 moh.

På tross av all verdens teknologi, kart, kompass etc så er den enkleste måten å finne frem på i naturen, å finne et punkt å orientere seg etter. Da vi gikk oppover veien dukket tårnet opp som et fyrtårn.Ved tårnet står det skilt satt opp av DnT sov viste stier i forskjellige retninger. Om jeg ikke tar feil er det DnT som også har merket selve Trøgstadstien og de har sannelig gjort en god jobb.
middle

Vel fremme ved tårnet var det bare siste biten langs kraftledningen til toppen vi skulle til. Dette var enkelt og vi nedturen fant via bushing og mest mulig rett vei tilbake til bilen.

Inntrykket av denne turen var god. Fint turfølge, godt vær, økt historiekunnskap og flott natur. Jeg er glad for at jeg valgte denne toppen i dag og kan formidle det gode inntrykket videre.