Hvittingen (28.03.2020)

Ascents Hvittingen (403m) 28.03.2020 10:01
Visits of other PBEs Orebergvannet (160m) 28.03.2020 09:30
Hvittingen fra Orebergvannet

Hvittingen, inntil 2020 Holmestrands høyeste topp. Men som et resultat av Hofs innlemmelse i Holmestrand er dette nå Vestfjellet. Men jeg hadde lyst til å ta en tur opp på Hvittingen likevel.
Jeg kjørte gamle E18 sydover, forbi Sande sentrum og nesten til Holm. Der tok jeg inn på en vei til høyere mot Oreberg gård. Det var tilrettelagt med en fin parkeringsplass.
Hvittingen har en svær telemast på toppen, så det går en servicevei helt til topps. Det var denne jeg hadde tenkt til å følge denne turen.
Turen startet med jevn og pen stigning opp mot Orebergvannet. Dette vannet ligger ca. halvveis mellom parkeringsplassen og toppen. Her er det rigget til med overnattingshytte og bålplass. Kanoer ligger det her også. Det var ikke sæ mye behov for de ennå, siden isen fortsatt lå på vannet.
Jeg ruslet videre. Bakkene den siste halvdelen ble litt brattere, og da jeg nærmet meg toppen ble det snø og is i veibanen. Trolig har det kjørt biler her i vinter som har pakket snøen godt sammen, slik at den smelter sakte.
Toppen på Hvittingen er godt bebygd med både telemast, servicehytte, rastebenk og utsiktstårn. Utsiktstårnet er noen år gammelt og vegetasjonen er i ferd med å vokse seg høyere enn det, men sydøstover og nordvestover er det store åpne glipper med herlig utsikt. Sydøstover ser man Sandebukta og ut mot Oslofjorden. Nordvestover ser man over til Blefjell og fjellet Senhovd i Rollag.
Etter å ha studert utsikten litt ruslet jeg ned igjen samme vei som jeg kom opp. Turen var på 9 kilometer, og den brukte jeg 2 timer på.