Juldalshøgda (Verdal 39/46) (27.03.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Symoen (376m)
Ascents Juldalshøgda (641m) 27.03.2020

Kjørte fra Verdal til SørVera. Først etter Fv 757. Ved Vollen skifter veien nr. til 6900 under navnet Helgådalsveien. Fra Verdal Til SørVera er det 65 km. Men de siste 28 kilometerne er det grusvei. I lavlandet var det skikkelig teleløsning, mens det i høyden var sporete snøføre. Ved veiens ende parkerte jeg ved gården Symoen. Stor brøytet P-plass, men det virket privat, men ingen skilt om betaling eller parkering forbudt. Mye snø i Vera. Jeg rotet litt i starten. Kom ikke over Ørvillbekken, så jeg fulgte østsiden av bekken opp til Ørvilltjønna. Her kom det en scooterløype som starter ved Symoen. Jeg hadde spart mye på å bruke den, så hvis noen skal hit på ski anbefaler jeg retursporet mitt. Ved Ørvilltjønna er det en bru, men jeg fulgte scooterløypa som går over vannet. Åpent vann ved utløpet. Jeg fulgte løypa så lenge den gikk i riktig retning, etterpå forlot jeg løypa og gikk opp til den godt synlige Julvasshøgda. På toppen står det ei gammel metallplate uten tekst. Trigpunkt på toppen, men kun plata med stang var synlig. Fint vær i dag også, men litt flatt lys. Det varslede regnværet klokka 12 kom ikke før jeg var i bilen klokka 1630
GPS spor kommer senere da Chromebooken jeg brukte i dag nektet å godta basecampfila fra windows. Total lengde på turen: 15,8 KM

Vera Kirke fra 1899
Mye snø ved Vera Samfunnshus. Her arrangeres Veressjøen rundt til fots i Juni og på ski i april.