Botnanuten (27.03.2020)  4

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Kvernavollen (370m)
Endpoint Kvernavollen (370m)
Ascents Botnanuten (1,024m) 27.03.2020

Planen fra i utgangspunktet å ta Gråfjellet (978) i Samnanger og Storenuten (718) i Vaksdal/Samnanger, begge tilgjengelig fra Bogo i Vaksdal. Med mange plussgrader de siste dagene, periodevis i kombinasjon med regn, hadde imidlertid vestsidene av disse fjellene fått en spraglete overflate. Dette får tas neste vinter eller eventuelt på beina, tenkte jeg i det jeg kjørte innover langs Sørfjorden (øst for Arna). Løsningen ble å ta en topptur ved Kvamskogen i stedet! Dette ble også årets første fjelltopp over 1000moh.

Fortoppen til Botnanuten (1025) rett frem. Ser ut til at denne toppen er rundt 745moh., og blir kalt for Nipen. PF er knappe 10 meter. Masten på toppen kan såvidt skimtes

Parkering like ved veien på Kvernakollen. Sett i ettertid kunne jeg nok lurt meg oppover hyttefeltet, grunnet lite hytteturister for tiden

Fulgte en god skiløype oppover langs veien

Denne skiløypen tar man også trygt over elva Fljoto, som kommer fra Steinskvanndalsvatnet (497)

Skikkelig vårstemning med fint vær, og vel 5 plussgrader på Kvamskogen. En halvmeters snødybde igjen, og rundt èn meter lenger oppe i lia

Hadde æren av å følge en som hadde gått her før meg (neppe i dag), hvilket gjorde turen noe avslappende

Oppe ved Nipen, ca. 745moh. Utsikt bakover mot Botnanuten (... eller det som viste seg å være en 964 meter høy fortopp)

Periodevis bratte heng opp mot fortoppen til Botnanuten

Klarte å komme meg opp med skia på - Godt hjulpet av litt skiakrobatikk

Utsikt vestover mot Kvamskogen/Jonshøgdi

Toppvarden på fortoppen, 964moh.

Jeg gikk opp på toppen bak, som viste seg å være den 992 meter høye fortoppen (fortopp nr. 2)... For et narrefjell!

Utsikt vestover mot Byrkjefjellet (1046) og Iendafjellet (1260) fra fortopp nr. 2

Da var vi oppe ved den faktiske toppen! Utsikt østover mot blant annet Geitafjellet (970), samt fjellrekkene i Hardanger. Vurderte å gå videre på Geitafjellet, men grunnet tydelige regnbyger i både sør og vest som truet radaren, valgte jeg å gå strake veien nedover igjen. Kun 2 minutter etter at jeg hadde begynt å kjøre, startet regnværet! Men det er vell lov å ha flaks?