Høgflaka fra Damtjern på ski (27.03.2020)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Damtjern (426m)
Endpoint samme (401m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Sandbekkmana (618m) 27.03.2020 12:01
Visits of other PBEs Damtjern p-plass (460m) 27.03.2020 10:13

Kjørte til Åsa i Hole og opp til Damtjern.
Skikkelig grått, duskregn og overvann/slush på vannene på 450 moh +/- i dag. Men isen holder ennå noe, ca. 35 cm tykk, ble det sagt om Damtjern (453 moh - nedtappet noe), av en lokalkjent.
Videre over til Stor Flåtan, og selv om det også her er skikkelig bløtt, med overvann, slush og bløt snø og stedvise ishinner, så går det ganske radig. Fin stemning med tåka/lavt skydekke. Det er normalt flere mulige løypevalg nordover mot Langtjern. Jeg fulgte veien retning Spålssetra. Til å begynne med på brøytet vei, så over i flotte løyper, med god bredde for skøyteski. Ved Langtjern ble løypa mindre. Scooterkjørt over til Spålen (ca. 477moh).
Spålen ble krysset fra vest mot øst. Helt i sørøstenden ble det igjen motbakker og smal skiføring. Staket meg opp og sørover, forbi et par smale vann, Bjørneputten og nesten til Snutevann. På løypas høyeste punkt tok jeg på trugene og luffet de siste 600 meterne bort til toppen. Samme rute ned. Nå litt mer ned enn opp.
Fin og frisk tur selv i gråvær. :0)

En dame som miste hansken sin. Jeg gasset på og fikk overlevert en rosa hanske. Ikke verst med en god gjerning i dag. :0))
Sandbekkmana, toppen
Tre, gamle og grå ;0))
Storflåtan gård
Langt, men effektivt over vannet