Småplukk på Holsnøy og Radøy (22.03.2020)  3

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Gaustad (40m)
Endpoint Vettås (60m)
Ascents Gaustadfjellet (317m) 22.03.2020
Solheimåsen (190m) 22.03.2020
Vettåsfjellet (163m) 22.03.2020
Øyjordsfjellet (243m) 22.03.2020

Gårsdagens skitur var fantastisk, men da jeg våknet opp til sterk vind og overskyet vær dagen derpå fristet det ikke å trekke opp i høyfjellet en gang til. Ut på tur ønsket jeg uansett, så fant da en ny plan: Ettersom at jeg hadde besteget 3/5 fjelltopper på Radøy (tidligere Radøy kommune, men nå en del av Alver kommune) og 6/8 fjelltopper i tidligere Meland kommune (nå Alver kommune), anså jeg det som naturlig å plukke de fire siste toppene her. De tre nevnte bestegne toppene på Radøy var de tre vestligste, og disse ble besteget for fem uker siden. De seks toppene jeg hadde besteget i tidligere Meland kommune var alle bortsett fra de to nordligste. Jeg og studievenn Sondre tok alle disse seks på en dag i oktober 2018, men rakk altså ikke de siste to. Nå var det duket for å fullføre det prosjektet! Temperaturen lå på 4-5 grader i lavlandet, men vinden (stiv kuling) gjorde turen noe mer ugjestmild enn hva temperaturen tilsier.

Merk at jeg flyttet bilen mellom hver av toppene, og at det sånn sett er fire isolerte fjellturer. Jeg legger alle inn i samme rapport for enkelhets skyld

Gaustadfjellet

Siden turen var noe spontant, var det ikke særlig nøye planlagt. På Gaustad, nordøst for toppen, fikk jeg plutselig øye på dette skiltet i veikanten samt en liten parkeringsplass. Det ble mitt startsted, ca. 40moh. Turen herfra til toppen var noe lenger enn hva jeg hadde antatt basert på fjellets størrelse

Traktorvei fra starten av...

... Og fin sti etter hvert

Kom raskt opp på østryggen av Gaustadfjellet, med Storhøyen (204) som det høyeste punktet langs ryggen

Utsikt mot toppen

Da nærmer toppen seg med stormskritt; i meget karrig landskap

Fjellfie! Brukte 41 minutter opp hit, og 74 minutter samlet på denne turen. Gikk relativt rolig, men like fullt en lengre tur enn jeg hadde trodd

Øyjordsfjellet

Jeg tok sjansen på å parkere godt uti siden på bussplassen snuplass... Tror ikke det er mange busser her på en vanlig søndag...

Måtte gå litt langs asfaltveien, i retning av den høyestliggende gården i området (Øyjordi, ca. 80 moh.). Utsikt tilbake mot Gaustadfjellet (317) og Litlfjellet (245). Sistnevnte med PF på kun 81 meter, og regnes således ikke som en selvstendig topp

Gikk forbi gården, og oppover markene

Kom inn på en god sti...

... Som trakk oppover dalen mellom Borefjell (227) og Øyjordsfjellet (243). Såvidt meg bekjent en navnløs dal

Utsikt østover fra toppen! Borefjell (227) fremst til venstre, Litlfjellet (245) bak til høyre og Gaustadfjellet (317) bakerst. Jeg brukte 26 minutter opp hit, og 44 minutter samlet på turen. Gikk litt raskere enn på forrige tur

Solheimåsen

Da ble det en liten detour innom Radøy. Denne detouren tok faktisk bare 84 minutter fra jeg forlot Flatøy til jeg var tilbake på Flatøy, til tross for 20 minutters kjøring hver vei til Sæbø samt flytting av bilen mellom turene... Dermed slapp vei unna med èn bompassering i Nordhordlandsringen!

Ved Solheim/Sæbø dukker utsikten mot Solheimåsen opp. Toppen ligger bare 100 meter høyere enn landsskapet

Kjørte til Nordnes på vestsiden av toppen. Parkerte 105moh., og hadde dermed en serdeles kort tur. Brukte bare 6 minutter til toppen, og 11 minutter totalt, hvilket antagelig er den korteste fjellturen jeg noensinne har gått. Distanse på 500 meter hver vei, med 85 høydemetre

Fulgte veien opp til 150 moh, som jeg strengt tatt kunne kjørt opp til

God sti derfra til topps

Fin infotavle på toppen

Toppselfie på dagens 3. bestigning!

Utsikt sørover mot Gaustadfjellet (317) og Øyjordsfjellet (243), med sine respektive sidetopper

Utsikt nordover, i retning Monstad mm.

Vettåsfjellet

Da var det duket for dagens 4. og siste bestigning!

Kjørte samme vei tilbake retning Alversund/Bergen. Vettåsfjellet dukker da opp her. Bildet er tatt på Storeim, vel 100moh... Måtte dessverre kjøre litt i nedoverbakke etter dette før jeg fikk anledningen til å begynne å gå

Parkerte på fjellets vestside. Ser ut til å være et populært turområde, basert på både skilting og folk jeg møtte. Grønfjellet (163) er altså det lokale navnet på det høyeste punktet av Vettåsfjellet (163). Peparen er østtoppen, som er seks meter lavere

God sti hele veien

Kom hit etter bare 9 minutter, og trodde at dette var toppen... Det viste seg å være feil

Fortsatte østover gjennom skogen, og i det skogen åpnet seg noe, fikk jeg øye på et høyere punkt litt lenger øst

Da var vi oppe! Brukte 13 minutter hit, og 22 minutter samlet på turen. Utsikt mot Alversund rett frem