Framstadsæterfjellet (22.03.2020)

Written by ersystopo (Erlend Råheim) GSM

Ascents Framstadsæterfjellet (793m) 22.03.2020
Vassbråskurven (762m) 22.03.2020

Nytt utgangspunkt: Lygna. her var løypene mye bedre enn sørover mot Romeriksåsen, og det gikk kjapt til pukntet der jeg ante at det var gunstig å gå mot Framstadsæterfjellet.
Uhyre lumsk skare, stort sett med gjennomslag, ga langsom drift mot toppen. Lengst oppe kom jeg på et fjellskispor, og det hadde pakka snøen litt. Toppunktet var som beskrevet flatt, og varden ser ikke ut til å stå på det høgeste punktet. Jeg skal til å dra toppritualet, men det sier skratsj i snøen et støkke unna - en skiløper! Best å forholde seg stille og sette nedover i disse koronatider. Dårlig utforkjøring til tross for at naturgitte forhold lå til rette, så ned på løypa igjen.

Til venstre ved en løypesving etter vatnet. Så sikksakk sølkende åpent terreng, til foten av neste tinds vestvegg. Her legger jeg skia fra meg og stamper opp i varierende snødybde. På topplatået kommer jeg på et trugespor, så skispor. Han jeg møtte på ei myr der ingen skulle tru at noen kunne tur rett under, hadde åpenbart gått en omgående bevegelse og toppa ut på ski.

Sikksakk over myrer og tjenn, så perfekt skøyting i 3 mm styresnø over vatnet.

Så var det på tide å hilse på en gammal kjenning - Lushaugen. Det var dessverre disig, så de fjerne tinderekker var for anonyme til å fortjene noe bilde. Nede etter 3 timer, der tida i stor grad gikk utenom løypenettet.