Store og Vesle Skjellingshovde (22.03.2020)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Characteristic Cross-country skiing
Ascents Store Skjellingshovde (856m) 22.03.2020 13:55
Vesle Skjellingshovde (860m) 22.03.2020 15:28

Til tross for noe slitne bein, bestemte Hans Thorvald og jeg oss for en ny tur. Også i dag ble det en del kjøring, men heldigvis ble skituren lengre enn bilturen. Litt lettere å gå på langrennsski enn toppturski, men klisterføre i oppkjørte løyper gjorde det tidvis tungt å gå. Klister hadde uansett ikke vært et alternativ for oss, siden planen var å gå i terrenget opp til Vesle Skjellingshovde.

Vi måtte smøre ski flere ganger på dagens tur

Det gikk i jevn fart opp til Store Skjellingshovde. Vi møtte to mennesker på vei dit, ellers var det folketomt. På Store Skjellingshovde var det et høyt tårn, med en koselig hytte på toppen. Vi gikk en tur oppom, før vi kjørte litt ned igjen og spiste niste på en benk i sola. Det ble et lite stykke til i oppkjørte løyper, før vi tok av og gikk i terrenget. Da ventet noen tunge timer! Vi fikk ingen ting gratis, og det var tidkrevende å komme opp på kommunetoppen. Men vi kom opp til slutt, og på veien hadde vi fin utsikt til Store Skjellingshovde. Det var også tungt å kjøre slalomkjøring ned til skiløypene igjen. Verst var det for Hans Thorvald som sank mer en meg i terrenget. Men det ble en bra tur og slitne bein i dag også.