Svarthaugen (22.03.2020)

Written by NJK500 (Nils-Jørgen Kristiansen) GSM

Ascents Svarthaugen (1,018m) 22.03.2020 13:01

I går kom jeg ikke til Espedalen pga stengt vei. Det stod da at den skulle være åpen i dag, men når jeg svingte av mot Fåberg, var skiltingen endret fra i går, og veien var stengt rett før Helvete også i dag.
Jeg bestemte meg da for å kjøre til Øvre Svatsum og ta en tur opp på Svarthaugen, hvor jeg kun har vært på sommeren.

Jeg måtte jobbe meg litt inn i snøkanten med bilen for å få parkert der skogsbilveien tar av opp mot Svarthaugen
Det var kjørt med snøscooter under kraftlinja, så da tok jeg snarveien i scootersporet opp her
Lengre opp fulgte jeg veien et lite stykke før jeg tok av inn i skogen
Randoo skiene fløt fint i snøen og det var lett å gå
Her hadde elgen sovet. Jeg skremte opp noen elg i skogen her, men så kun sporene der de hadde løpt av gårde
Snøen lå urørt på høyeste punkt på Svarthaugen
Utsikt sørover med Djuptjernkampen i det fjerne
Utsikt bort mot Heidalsmuen og Saukampen
Utsikt østover. Det ble en fin aketur ned igjen hvor jeg fant plass mellom trærne til å ha fin flyt på kjøringen