Gaustatoppen (21.03.2020)

Written by MetteH (Mette Haugrud) GSM

Ascents Gaustatoppen (1,883m) 21.03.2020

Våknet til et helt fantastisk vær i dag! Perfekt, siden jeg hadde planer om å bestige Gaustatoppen.

Kjørte oppover Tinnsjøveien, svingte til venstre mot Rjukan, hvor jeg begynte å skimte dagens mål.
Kjente sommerfugler i magen, for dette visste jeg allerede at kom til å bli en magisk tur!

Kjørte videre opp den svingete veien mot Gausta, til jeg ankom bommen ved Svineroi.
Var folksomt den dagen, mange som skulle ut på tur, å med det, lite parkeringsplasser igjen. Ankom rundt 11:15, og etter litt frem og tilbake oppi der, endte jeg opp med å parkere på Langefonn Caravanpark.

Kom igang rundt 11:30, gikk tilbake til krysset ved bommen, og fulgte veien oppover, forbi bommen.

Høye brøytekanter oppover vegen.

Planen var å gå opp til parkeringa ved Stavsro, og videre innover derfra, så det ikke skulle bli så bratt. Den planen endret seg fort når jeg så toppen. Gikk av veien og tok meg inn på stien ved en hytte ved Svineroe. Deretter var det strake veien rett mot toppen.

Etter ca. 2,5 time på truger ankom jeg turisthytta. Gikk så videre ut på eggen og helt bort til det høyeste punktet.

Eggen utover mot det høyeste punktet.
Høyeste punkt

Tok noen helt fantastisk nydelige bilder, og returnerte tilbake til hytta for å ta meg en velfortjent pause med nistepakka, drikke og sjokolade.
Nøøøøt sola til det fulle, før jeg pakket sammen sakene, for å starte returen ned igjen. Tok en truge i hver hånd og hoppet/sklei nedover. Snøen var hard, så ingen problem å gå oppå, uten trugene.

Begynte å bli bra sliten i lår og knær etter et par hundre høydemeter nedover, så jeg tok en kreativ vri, tok ut handleposen, tok den på meg som en shorts, satte meg ned og i iløpet av et par minutter, var det meste av høydemeterne unnagjort.

Da var det å traske ned mot veien, for så videre til bilen. Brukte totalt ca. 4 timer og 15 minutter på hele turen.

En helt fantastisk tur, jeg sent vil glemme!

Toppdag!

Written by larskjek 21.03.2020 22:29

Den vrien med plastposen er genial på slike turer når forholdene er riktige.Har prøvd det selv med hel.Flotte bilder,Mette.En topptur som sitter lenge i sinnet.

Praktfullt

Written by Hawkeye 21.03.2020 22:04

Mine fire bestigninger av Gaustatoppen under ulike værforhold hadde i utgangspunktet gjort at jeg har fått dosen min av det fjellet, men det var før jeg leste denne rapporten, og så bildene - praktfullt!