Orrtua, Vardafjellet, Ljosvollsvarden og Birkelandsfjellet (21.03.2020)

Written by geirmy (Geir Myklebust) GSM

Start point Totlandsvegen
Characteristic Jogging
Ascents Orrtua i Fana (337m) 21.03.2020 16:20
Vardafjellet i Fana (339m) 21.03.2020 16:38
Ljosvollsvarden (301m) 21.03.2020 17:19
Birkelandsfjellet (280m) 21.03.2020 17:43

Det var nydelig vær i dag, så det var mange på tur. Jeg parkerte ved grendahuset på Totland. Herfra er det fine grusveier, passende for en løpetur. Jeg fulgte veien opp til Orrtua, og merket at sola varmet godt. Stien mellom Orrtua og Vardafjellet var relativt fuktig. Fin utsikt fra begge toppene.

Jeg fulgte sti ned til grusveien og fulgte denne ned til bunnen av dalen, før det gikk bratt oppover Tjørnadalen. Omtrent ved veiens høyeste punkt tok jeg av på sti. Denne var merket og gikk inne i tett skog. På kartet er det avmerket sti mot Ljosvollsvarden, men det viste seg at det var en grusvei her. Jeg fulgte grusveien et stykke, før stien tok av opp mot Ljosvollsvarden. Rundt toppen var det mange rotvelt. Det er dårlig utsikt fra selve toppunktet, på grunn av skog.

Videre mot Birkelandsfjellet var stien meget våt og gjørmete. På kartet ser det ut til å være en skogsbilvei, men det er bare en bred, gjørmete sti. Jeg tok av fra stien, krysset under høyspentlinja og kom fram til Birkelandsfjellet. Toppen er merket med en bolt. På vei tilbake fulgte jeg en sti som går like ved toppen. Stien gikk i riktig retning, og kom etter hvert inn på den nevnte skogsbilveien. Her var det steinete, samt at det rant en bekk i veien. Til slutt var det bare å følge asfaltveien tilbake til bilen.

Utsikt fra veien opp til Orrtua. Fra venstre Totlandsfjellet, Livarden, Austefjellet, Hausdalshorga og Søre Gullfjelltoppen.
Fra Orrtua mot sør. Møsnuken i venstre billedkant, med Tysnessåta såvidt synlig bakenfor. Lyshornet til høyre for midten.
Fra Vardafjellet mot sørvest. Litt av Kalandsvatnet er synlig, med Fanafjorden bakenfor. Sørenden av Sotra bakerst i midten. Smøråsen i høyre billedkant.
Ulriken i det fjerne. Bildet er tatt litt nord for Vardafjellet.
Gapahuk mellom Vardafjellet og Tjørnadalen.
Sti mellom Stignavatnet og Ljosvollsvarden.
Ljosvollsvarden.
Utsikt litt nordøst for Ljosvollsvarden. Sveningen bakerst i midten.
Stien mellom Ljosvollsvarden og Birkelandsfjellet var veldig våt og gjørmete.